Studievejledning

Hvorfor LaTex og ikke bare word? - Matematik studie på uni

10. juli 2018 af Becky4

Hej 

Jeg fik anbefalet at jeg skulle kigge på LaTex før opstart på uni, og det gør jeg så nu. Kan se det ligner sådan et programmeringssoftware, og det tager uoverskueligt langt tid ved bare at oprette en forside, som man meget let kan lave på word uden problemo.  Så hvorfor besværet med LateX egentlig, dur word ikke ? eller måske et andet program, hvor man ikke skal bruge halvdelen af sin levetid på forsiden?

Tak tak :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juli 2018 af EnStuderende


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. juli 2018 af Eksperimentalfysikeren

DTU og sikkert også andre universiteter giver de studerende adgang til skabeloner (templates), der er nyttige til opgaveaflevering og især rapporter. Der er inkluderet elementer, der er specielle for universitetsmiljøet, og som man sikkert ikke finder tilsvarende til i Word.

På DTU forventes det, at man benytter LaTeX. Hvis man er flere om en opgave, kan den enkelte skrive en delrapport i LaTeX, hvorefter man i fællesskab skriver et kort dokument, der inkluderer de ellers færdige dele. Større rapporter skrives i LaTeX som en serie afsnit i hver sin fil. Derudover skriver man et kort hoveddokument, der henter indholdet af filerne ind, når man genererer PDF-filen. Det gør det let at overskue den samlede tekst, hvis man har brug for at rette noget.


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juli 2018 af Anders521

Så hvorfor besværet med LateX egentlig, dur word ikke ?

Med mindre det er et krav / kutyme på dit studie / arbejdsplads, så er der ingen udslagsgivende grund til at lære at bruge LaTeX. Word kan, i mange tilfælde, være tilstrækkelig at bruge.      


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. juli 2018 af StoreNord

Når jeg ikke bruger Word, er det nok mest fordi jeg er nærig.
Men Word har jo unægtelig en fordel ved, at man kan bruge WordMat.
Hvis der ikke var krav om, at man skal aflevere matematik-opgaver digitalt, ville jeg foretrække papir og blyant og lommeregner.
Jeg bruger selv Ubuntu Linux og Libreoffice. Men jeg ville ønske, der var en slags WordMat til Libreoffice.


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. juli 2018 af peter lind

Du kan prøve lyx. Den kan hentes gratis på https://www.lyx.org/  Lyx er en dokumentprocessor baseret på latex. Den kan både importere og eksportere latex, så du skulle ikke have nogen vanskeligheder med samarbejde med mennesker, der bruger latex. Den har oså en grafisk brugerflade, så du skulle ikke have nogen vanskeligheder med at bruge den. Da det er en dokumentprocessor, har den dog nogle ulemper. Således kan du ikke bare lave flere mellemrum efter hinanden. Der må du gå omveje.


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. juli 2018 af Eksperimentalfysikeren

Funktionsknappen her i SP ( den med "fx") starter et nyt vindue med mulighed for at skrive formler i LaTeX. En ekstra hjælp er at der over skrivefeltet er en sammensat popupmenu, hvor man kan vælge koderne for de fleste ting, man skal bruge.


Skriv et svar til: Hvorfor LaTex og ikke bare word? - Matematik studie på uni

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.