Kemi

Mælkesyre PH-værdi og mælkeallergi

07. august 2018 af Mælkeallergi82 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående
Skader mælkesyre mine tænder? Jeg er 95 procent sikker på at jeg har mælkeallergi og desuden meget lav tolerance for lactose.. Jeg har prøvet at undgå mælk i min mad men det er svært.. Og jeg synes jeg kan mærke det tydeligt fordi jeg for ekstra slim i halsen som generer mine tænder.. Omvendt har jeg en smag af salg i mit spyt/slim hvis jeg har spist mad der er tilsat salte af mælkesyrer.. Skyldes det at jeg virkelig er allergiker eller gælder det for alle.. Hvor jeg er blevet mere bevidst om virkningen af min mad og reaktion på mælk? For jeg gik i gang med at skære mælk væk havde jeg døjet med kronisk eksem i 20 år ( er 36 nu) og køresyge og let til kvalme.. Desuden har jeg næsten heller ingen skel mere (også 20 år) og min hud er blevet meget pænere.. Sjældent bumser og mindre tydelige hugorme og ikke noget fedt fra huden + mindre appelsin hud og sågar mine strækmærker efter fødsel for ca.10 år siden også blevet lidt mindre tydelige.. Kan mælk virkelig gøre så meget skade.. For mennesker uden allergi ville også opleve nogle af de samme ting som mig.. Tror jeg med en grund.. Jeg er kun cand.mag fra humaniora.. Men jeg har mange veninder og set du er hvad du spiser og det giver mening.. Ps.. Begge mine forældre har helt og delvis brune øjne selvom det meste af min dna historik -er nordisk.. Ellers ved kun med sikkerhed at min tip oldemor (måske tip-tip) var spanier som kom til Danmark.. Håber der er nogen som finder mit spørgsmål spændende nok til at svare.. Ps undskyld for evt slå og stavefejl.. Har skrevet fra min tlf.

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. august 2018 af Heptan

Jeg tror ikke mælkesyre skader dine tænder, men mælk indeholder mange andre stoffer. Mælk har en neutral pH-værdi. Mælk indeholder sukker som giver huller i tænderne (fordi bakterier spiser sukkeret og laver huller). Mælk indeholder også calcium som styrker tænderne (da tænder er lavet af calcium mineraler). Så tænderne har godt af mælk, hvis man børster tænder bagefter (for at fjerne sukkeret).

Køer er gravide det meste af deres liv, så mælk indeholder hormoner, og det er dem der er årsag til bumser, fedtet og grim hud osv.
https://www.dermalogica.com/myth%3A-milk-causes-acne/myth-milk-causes-acne,default,pg.html

Jeg tror der mangler meget forskning om hvordan mad påvirker vores hud og krop. Der er utroligt mange forskellige molekyler i mad, og det kan være svært at sige om de er årsag til diverse symptomer. Det bedste man kan gøre at nok at prøve at holde sig fra et stof man mistænker i en måned, og hvis man har det bedre kan man holde sig fra det resten af livet (ligesom du har gjort med mælk). Det er selvfølgelig vigtigt at få de næringsstoffer man har brug for, men man kan ofte finde dem i andet mad (fx er der calcium i mange grøntsager, fx broccoli). Og der sker nok heller ikke noget ved at man bare spiser den "mistænksomme mad" en gang imellem, fx når man spiser hos fremmede eller på restaurant. Det er dog helt normalt at få dårlig mave første gang man spiser noget. Det kan nemlig tage nogle måltider før ens gode bakterier i tarmsystemet har lært at fordøje den "nye" mad ordentligt (så giv det en chance inden du banner fødevaren - fx en måned?).

Mange symptomer (skæl, bumser) forsvinder ad sig selv når man bliver ældre, bl.a. fordi kroppen ikke blusser med hormoner og lignende fra teenage-årene.

Der er mange websider som ikke har styr på deres videnskab, så vær kritisk når du læser om at "agurker er farlige" osv.
Jeg har personligt hørt at mælk "rådner" (nedbrydes) i munden, og jeg får også en grim smag i munden efter jeg har drukket det, så jeg plejer at skylle efter med en slurk vand. Jeg ved ikke så meget om allergi og kroppen, men man er vist ret enige om at mælk giver en masse uønskede symptomer.

Meget af det jeg har skrevet har du nok hørt før og jeg er ikke ekspert på dette område, men jeg synes også det er spændende. Tak fordi du ville dele din historie. :)


Svar #2
07. august 2018 af Mælkeallergi82 (Slettet)

Tusind tak.. Jeg er meget glad for dit svar.. Jeg plejede at drikke mælk i kaffe og det gav den grimme eftersmag af raden skab.. For Jef fik fjernet mine mandler samlede der sig hvid/gule hårde ildelugtende klumper i den som røg ud i munden eller kradsede på min hals.. Det lugtede råddent som du beskrev.. Endnu engang tak.. Agurk. Tomat æbler appelsin juice og grøn the har hjulpet mig tit med maven.. Mit værste symptom på lidt mælk er heldigvis 'kun' foestoppelse.. Som også kan være ret generende.. Jeg havde også dårlig mave før når jeg indtog meget mælk pga lactosen.. Men også alle de andre gener som heldigvis ikke dukker op hvis jeg spiser remoulade en enkelt gang.. Men kan det passe at det animalske fedt hoper sig op i kroppen hvis man spiser meget fed mad.. For hakket oksekød er heller ikke sjovt for maven.. Og jeg synes egentlig også at man har informeret meget om sund mad fra den danske stats side.. De burde samle alle deres kostråd i et program.. For jeg så en video fra YouTube om at animalsk fedt blokerer alle slags systemer i kroppen og er delvis årsag til sukkersyge.. Men jeg er ikke sikker på jeg ville kunne læse og forstå så detaljeret kemi selv.. Jeg har mødt blandet respons på det.. Men det passer på den kost opfattelse vi har i danmark.. Tror jeg.. For jeg kan huske mange forskellige advarsler om mad i løbet af de sidste 20-25 år hvor jeg kiggede på Mad pyramider og mælke plakater med Helena Christensen.. Du må gerne sende links til pålidelig hjemmesider om mad..

Svar #3
07. august 2018 af Mælkeallergi82 (Slettet)

Ps.. Min far over 60 døjer stadig med skæl og vintereksem

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. august 2018 af Heptan

Ja animalsk fedt (mættet fedt/saturated fat) er vist usundt da det kan føre til kardiovaskulære sygdomme, men det er ikke så slemt som man engang troede. Den farligste type fedt er trans-fedt (en type bearbejdet vegetabilsk olie), men der er heldigvis forbud i Danmark.


Svar #5
10. august 2018 af Mælkeallergi82 (Slettet)

Tusind tak.. Ja og god dag :)

Skriv et svar til: Mælkesyre PH-værdi og mælkeallergi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.