Matematik

Hvad er en variabel helt præcist?

13. august 2018 af Planteelsker - Niveau: C-niveau

Hey. Er der ikke en venlig sjæl, der kan forklare mig helt præcist og konkret hvad en variabel er. I min opgave har jeg ind til videre skrevet; I en funktionsfroskrift er x og y variable og at variable gele tiden varere. Er det korrekt? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. august 2018 af Festino

En variabel kan opfattes som en pladsholder, hvor man kan indsætte forskellige konkrete værdier. Variable benyttes til at beskrive sammenhænge og som ubekendte i ligninger.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. august 2018 af ringstedLC

Det er forkert at skrive, at variabler hele tiden varierer. I en forskrift som du sikkert kender, y = 0, er variablen y en konstant. Men når vi kalder x og y for variable, er det selvfølgelig fordi, at de kan variere.

#1 kalder dem for pladsholdere, men du kan også bruge input/output-begrebet. Enten er x input til funktionsforskriften og så er y output. Eller omvendt. Her kan du så forklare, hvorfor x er den uafhængige variable og y den afhængige. Og måske hvorfor x er et element i definitionsmængden og y et element i værdimængden.


Skriv et svar til: Hvad er en variabel helt præcist?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.