Fysik

Smeltevarme

15. august 2018 af Emilie50 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har fået stillet en opgave

Hvad bliver teens slutemperatur? Antag, at der ikke sker varmeudveksling med omgivelser. Beregn derefter massen af den smeltede is.

Teens temperatur er 50 grader celsius, og der er 600 g

Isterningerne har en masse på 400 g og temperaturen 0 grader celsius (smeltepunkt)

I de forrige opgaver fandt jeg ud af at teen skulle afgive -125 kj for at på en temperatur på 0 grader celsius, mens den energimængde der skulle til at smelte isterningerne var 133,6 kj. Nogen der kan hjælpe mig med spørgsmålet, altså det er et termisk isoleret system

\deltaE_term=0

Hvad så derfra?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. august 2018 af AngelOneOne

Hej,

Prøv at se dette indlæg: https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=473753

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. august 2018 af Eksperimentalfysikeren

Det er en stor mængde is, så det er kun noget af isen, der smelter. Det skulle være tilstrækkelig oplysning til at du kan finde sluttemperaturen.


Svar #3
15. august 2018 af Emilie50 (Slettet)

Angel kan du prøve at forklare det, synes det ser meget uoverskueligt ud, evt. med beregninger og forklaring til?


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. august 2018 af AngelOneOne

Hej,

Du ved at teen kan afgive 125 kJ (før den når vands smeltepunkt 0 ºC) - og du ved at isen kræver 133,6 kJ for at smelte helt. Det vil sige at du kun kan smelte for 125 kJ is, før teen når 0 ºC - der er teens sluttemperatur.

Du "mangler" derfor 8,6 kJ (8.600 J) for at smelte det resterende is. Fra din tidligere opgave, ved du at der skal tilføres 334 J for at smelte 1 g is. Derfor kan du nu regne ud hvor meget is der er tilbage:

\frac{8.600 J}{334 J/g}=25,7 \approx 26 g du har altså 26 g is tilbage.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Smeltevarme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.