Tysk

Tysk førnutid.

15. august 2018 af 8klassekbh (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej!

Lige nu er jeg i gang med at skrive en tysk aflevering, omkring min sommerferie, som skal være i førnutid. Er der nogle der har de basale regler for hvad man ikke må og hvad man gerne må, eller kan forklare det for mig? Forstår ikke det ikke rigtig, undtagen at det i sætningen der gøres skal stå sidst. 

Tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. august 2018 af Stygotius

Du skal skrive en aflevering om din sommerferie.  Du skal vel ikke gå rundt omkring  den.

Der er ingen "basale regler" for hvad man må og  ikke må når det drejer sig om førnutid på tysk.

Hvad skulle de dreje sig om???

"det i sætningen der gøres skal stå sidst"??     -Du taler nok om tyske ledsætninger. Det der skal stå sidst, er det personbøjede verbum.


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. august 2018 af Studentos

LINK

Læs ovenstående link. Det giver dig viden om, hvordan du danner førnutid. 

Du kan altid slå op i en ordbog, om der skal ge- foran stammen og -t efter stammen, hvilket afhænger af udsagnsordet, om det er uregelmæssigt eller regelmæssigt. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. august 2018 af Stygotius

Hvis du gerne vil have lidt mere oplysning om perfektum (førnutid) på tysk, kan du kontakte mig på

[email protected]    


Svar #4
20. august 2018 af 8klassekbh (Slettet)

Tak for svarene! Alligevel synes jeg at du, Stygotius, er lidt arrogant i din første kommentar. ''Du skal skrive en aflevering om din sommerferie. Du skal vel ikke gå rundt om den.'' Vær opmærksom på at denne slags kommentar over for nogle kan virke nedladene når de egentlig bare spørger om hjælp.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. august 2018 af Stygotius

Tja, måske, men "omkring" betyder nu engang ikke det samme og bruges ikke på den samme måde som "om"  ......med mindre du er DR-journalist eller reklamemand.

Et langt ord er ikke bare finere end et kort ord. 

Du fortæller vel  ikke dine kammerater  noget  "omkring" din sommerferie", gør du?

"omkring" betyder i en kreds rundt omkring. Det  har kun en rent stedlig betydning.


Skriv et svar til: Tysk førnutid.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.