Studievalg og videregående studie

Til Matematikerne

17. august 2018 af Becky4

Hej 

jeg blev nysgerrig efter at vide, hvor høj karakter folk havde på matematik A, før de søgte ind på matematik-studiet? Det vil give mig et indblik i niveauet, sådan nogenlunde :))


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. august 2018 af Brusebad

Jeg fik vist 10 i den skriftlige eksamen og 12 i den mundtlige, men jeg tror nu ikke, at du kan sige så meget om niveauet ud fra det :) - Jeg har gået på KU hvis det gør nogen forskel.

Har du søgt, eller overveje du at søge, ind?


Svar #2
17. august 2018 af Becky4

Tak for svar. Ja, har faktisk søgt på SDU, er også blevet optaget.  Hvorfor kan man ikke sige så meget om niveauet ud fra karakteren? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. august 2018 af Brusebad

Fedt! Det er godt med flere som interesserer sig for matematik :D.

Du kan sikkert godt få lidt information ud af karaktererne, men det kræver at du får:
- Flere svar (end bare mit) :P
- En nogenlunde repræsentativ strikprøve - Og det tror jeg ikke du finder ved at spørge her på SP.

Da jeg startede (4 år siden) fik vi at vide, at alle der startede (inklusiv en selv) nok havde været de bedste til matematik i deres gymnasieklasse, og at man derfor skulle forene sig med, at man ikke nødvendigvis var den bedste til matematik længere. Jeg synes nu ikke helt, at det var det billede jeg blev mødt med. Der var mange forskellige typer: Der var nogle som "bare" synes matematik var meget sjovt og ikke vidste hvad de ellers skulle, nogle ville gerne undervise i gymnasiet, mens andre havde deltaget i Georg Mohr konkurrencerne (o.l.) og lavet matematik siden børnehaven. De sidst nævnte er super dygtige og meget af det man lærer i starten kender de allerede. 

Vi fik også at vide, at matematikstudiet var 20% talent og 80% røv (hårdt arbejde) - Den præcise fordeling skal jeg ikke lige kunne sige, men hvis man lægger en fornuftig indsats og har nogenlunde flair for matematik, så er det bestemt muligt at komme igennem :) - Hvis du/man er mere ambitiøs, så er der også mulighed for det, for eksempel ved at tage flere kurser på samme tid, kandidatkurser på bacheloren eller lave et projekt i samarbejde med en professor hvor man i fællesskab kan sætte rammerne for projektet.


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. august 2018 af anonym000

I gymnasiet fik jeg 12 både i eksamen og i årskarakter.

Jeg lærte de fire regnearter fra 0-9 kl. I gymnasiet lærte jeg det som svarer til 7 kl. til og med 3. g.

Jeg havde tænkt på at studere matematik på KU, indså dog at det er spild af tid at studere det hvis man vil tjene en masse penge :D

Matematik som så meget andet handler bare at lægge det nødvendige arbejde i det.

- - -

...............


Svar #5
17. august 2018 af Becky4

#3 Mange tak for dit udførlige svar Brusebad, det gav en rigtig fin afklaring på en lang række områder. 

#4 Det kommer lidt an på hvad man arbejder med som matematiker, men at tjene mange penge har aldrig være formålet med mit valg af uddannelse, har ikke noget imod at blive en fattig matematiker, sålænge jeg er glad for det jeg laver :) . Men det sidste tror jeg på. :) tak for svar. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. august 2018 af sjls

Jeg skal læse matematik på KU fra september i år, og jeg fik 12-12 i årskarakter samt 12 i både mundtlig og skriftlig eksamen i matematik på gymnasiet. 


Skriv et svar til: Til Matematikerne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.