Studievalg og videregående studie

Læse jura, selvom der ikke er en interesse

21. august 2018 af lanzini

Hej 

Jeg er meget i tvivl om noget. Jeg har længe tænkt på om jura er en uddannelse for mig. Det er ikke fordi, at jeg har en kæmpe interesse for det juridiske: formueret, skatteret, og disse "kedelige" fag er ikke mine interesseområder, og som jeg ved, så er der mange der ender med at arbejde med dette - og det kan jeg ikke se mig selv som. Advokat, anklager, og dommer vil jeg hellere ikke være.

...så i virkeligheden er det kun dét at være jurist jeg har tilbage, hvor jeg ikke helt ved, hvad jeg kan bruge en jurauddannelse til. Sagsbehandler i en kommune? Lyder sygt kedeligt. 

Dét jeg syntes kunne være meget spændende (fagmæssigt) er fx udlændingeret, terrorret tror jeg et valgfag hed, og menneskerettigheder - og det er jo ikke fordi, at der er jobs, der hænger på træerne i.f.t. disse fag, OG SPECIELT ikke, når jeg ikke vil anvende dem til at være advokat.

Er virkelig meget i tvivl. Er nemlig blevet optaget på jura, og det er en virkelig irriterende tvivl, der er opstået lige pludseligt. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. august 2018 af EnStuderende

Vil sige, at det nok bliver et hårdt studie, hvis du slet ikke interesserer dig for nogen af fagene bortset fra ét lille område. Men jeg ville da lige prøve at give det et forsøg - så kan du da hurtigt finde ud af, om det er noget, der fanger interessen, ellers kan du jo tage et sabbatår mere alligevel?

Ellers kunne følgende uddannelser måske være interessante at kigge på: antropologi, samfundsfag eller statskundskab? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. august 2018 af Smut1

#0 Mmhh, ved man, at jura ikke er sagen, før man har prøvet det? Det skulle være meget tungt læsemæssigt, så hvis du allerede har en dårlig mavefornemmelse nu, ville jeg nok skynde mig at skifte studie, hvis det er muligt.

Jeg overvejede at tage bacheloren i jura, fordi jeg elsker bekendtgørelser. Hvad siger bekendtgørelser dig?


Svar #3
23. august 2018 af lanzini

#1 Ja, det er dét jeg lidt frygter: At studiet slet ikke fanger ens interesse. Jeg er helt med på, at man kan "prøve" uddannelsen, men har læst UTROLIGT meget om uddannelsen, tidligere elever, eksamensopgaver, har læst i pensum, lyttet til forelæsninger, kigget på fremtidige jobs, lyttet til dét, som fik deres bevis i hånden, og beskrev, hvad de havde været igennem, så det er ikke fordi, at jeg "bare" ikke tænker, at det er noget for mig. Interessen har aldrig været der - kun dét at jeg kunne "spille smart" over, at jeg læser jura. Tak for din kommentar.

#2 Læs overstående, men jeg giver dig ret - mavefornemmelsen er utrolig dårlig. Konkurrencen på studiet er jeg hellere ikke så glad for, så du har en manglende interesse for et studie + konkurrence + læse i mange timer = dårlig mix. Lol. 


Skriv et svar til: Læse jura, selvom der ikke er en interesse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.