Kemi

Elektronprikformler

21. august 2018 af Larsdk4 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er godt klar over at jeg har med Calcium. men hvordan tegner jeg formen?

På forhånd tak :)

Vedhæftet fil: 1.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. august 2018 af AngelOneOne

Hej,

Her kan du se elektronprikformlerne for de første fire perioder:

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
21. august 2018 af Larsdk4 (Slettet)

Mange gange tak :). 

Er nemlig lige startet på faget kemi, men er det ikke korrekt, at elektronerne i yderste skal har hovedsageligt betydning for den kemiske reaktion, Når man tænker på at tegne modeller af atomer, derfor skal man nøjes angives disse elektroner 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. august 2018 af mathon

#2
          Du har fat i noget rigtigt.


Svar #4
21. august 2018 af Larsdk4 (Slettet)

#3

#2
          Du har fat i noget rigtigt.

Hvordan skal jeg så tegne et grundstof som står i hovedgruppe 4 og periode 5. Som Sagt er hel ny inden for faget 


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. august 2018 af mathon

Elektronprikformler er ikke praktisk anvendelige længere end grundstof til og med nr. 20.


Svar #6
21. august 2018 af Larsdk4 (Slettet)

Har nemlig bare fået stillet denne ogpave fra min lære. Derfor spørger jeg om hjælp

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #7
21. august 2018 af mathon

4, Hovedgruppe og 5. periode:

           \small _{40}^{ }\textrm{Zr}\; 1s^2 \;2s^2\; 2p^6\; 3s^2\; 3p^6\; 3d^{10}\; 4s^2\; 4p^6\;4d^{2}\; 5s^2                eller noteret     \small _{40}^{ }\textrm{Zr}\; \left [ \textup{Kr} \right ]\; 4d^2\; 5s^2

           \small _{50}^{ }\textrm{Sn}\; 1s^2 \;2s^2\; 2p^6\; 3s^2\; 3p^6\; 3d^{10}\; 4s^2\; 4p^6\;4d^{10}\; 5s^2\; 5p^2       eller noteret     \small _{50}^{ }\textrm{Zr}\; \left [ \textup{Kr} \right ]\; 4d^{10}\; 5s^2\; 5p^2

   


Svar #8
21. august 2018 af Larsdk4 (Slettet)

Tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. august 2018 af AngelOneOne

Hej,

Læs eventuelt dette her om opbygningen af elektronskaller og distributionen af elektroner i dem: https://sciencelabs.dk/?page_id=1175

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Elektronprikformler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.