Biologi

Fotosyntese og respiration vandmiljøet

23. august 2018 af LineMohring - Niveau: C-niveau

Hej alle

Jeg har en opgave hvor jeg skal svare på hvad fotosynteses og respirations rolle er i vandmiljøet, men jeg kan ikke rigtigt finde noget om det - er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. august 2018 af Lillon (Slettet)

Hvad er fotosyntesens/ respirationens (økologiske) rolle på land? Har de forskellige roller på land og i vand?


Svar #2
23. august 2018 af LineMohring

Fotosyntese/respirations rolle på land er at skabe ilt ved at optage CO2, men jeg er ikke sikker på hvad dets rolle i vand er


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. august 2018 af Lillon (Slettet)

Ja-nej. Planter driver fotosyntesen jo ikke for "at skabe ilt".

Forkortet kan man sige at planter driver fotosyntese for at danne sukker (organisk stof) ved anvendelse af energi fra lys: CO2 + H2O -- lys --> sukker + O2

Hvad mener du: Er fotosyntesen af vandplanter og alger anderledes end landplanternes?

Alle organismer på land og i vand - også planter! - bruger respiration for at udvinde bioenergien af de organisk stoffer, som dannes ved fotosyntesen. Forkortet: sukker + O2 --> CO2 + H2O + energi


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. august 2018 af Lillon (Slettet)

Kan du angive den konkrete opgavetekst?


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. august 2018 af Lillon (Slettet)

#3 Nå, det er noget vrøvl!

"Alle organismer (...) bruger respiration..." - Selvfølgelig bruger ikke alle organismer den aerobe respiration (sukker + O2 --> CO2 + H2O + energi)! Rigtigt er "de fleste" i stedet af "alle", fordi:

 - Nogle organismer bruger fermentering, fx gæring (alkoholfermentering af gær), for at udvinde energien af organiske stoffer/ sukker.

 - Nogle mikroorganismer bruger anaerob respiration, dvs. respiration uden ilt, men med fx nitrat som elektronacceptor.


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. august 2018 af ringstedLC

Tænk på guldfisken, der svømmer rundt i den tomme skål. Den indånder den ilt, der blev iblandet vandet, da skålen blev fyldt under vandhanen. Og den udånder kuldioxid. Som tiden går, vil fisken blive kvalt. Den skal have frisk vand (vand iblandet ilt) en gang imellem. I et "rigtigt" akvarium er der både planter og dyr. Derved opnåes der, at planternes affaldsstof, ilt bruges af fiskene og fiskenes affaldsstof, kuldioxid bruges af planterne.

Dette system kan i grove træk skaleres op til at gælde for alle økosystemer fx en flod, en sø eller havet.


Skriv et svar til: Fotosyntese og respiration vandmiljøet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.