Dansk

Hvad er dækket direkte tale? Forklaring

26. august 2018 af Kuduu - Niveau: C-niveau

Hej, er der nogen, der har en forklaring på, hvordan dækket direkte tale adskiller sig fra indirekte tale og direkte tale. Er der nogle særlige kendetegn eller regler, som man skal være opmærksom på? Meget gerne med et eksempel :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. august 2018 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. august 2018 af Stygotius

Dækket tale er en mellemting melerm direkte og indirekte tale.

Man har den indirekte tales brug af 3.person, uden brug af et inkvit, og med den indirekte tales brug af datid.

Dækket tale bruges ofte til at gengive en "indre monolog"  og kaldes ofte for skjult replik.

Herman Bang (1857-1912)  var en mester i at bruge dækket tale i den såkaldt impressionisme i dansk litteratur.


Svar #3
27. august 2018 af Kuduu

I linket, som mathon har sat ind, står der:

Dækket direkte tale forelå fx her: "Han sagde, at han ville faktisk også gerne være med!"

Men er "Han sagde" ikke et inkvit? Min lærer fortalte mig desuden også, at "at" ville forsvinde i dækket direkte tale, men er det sandt? Hvad menes der med "Man har den indirekte tales brug af 3.person" jeg er ikke helt med :o

Adskiller dækket direkte tale sig kun fra indirekte tale ved, at der ikke er et inkvit, eller er der andre tegn?


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. august 2018 af Stygotius

Det der nævnes i # 3, er ikke dækket tale, men almindelig indirekte tale.

Jo, "han sagde" er et inkvit. På latin betyder "inquit" faktisk "han sagde".

Din lærer har ret i at sige at et "at" forsvinder i dækket tale. Jeg vrøvlede ved det jeg skrev om 3.person. 

Indirekte tale = Der var koldt og han skulle måske  få sig en varm  kop  kaffe.

Dækket tale: Det var koldt. Måske skulle man få sig en varm kop kaffe.

Ved dækket tale får man et billede af hvad en person tænker, og læseren få desuden en illusion af at der ingen fortæller er mellem læseren og forfatteren.


Skriv et svar til: Hvad er dækket direkte tale? Forklaring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.