Studievalg og videregående studie

1. g'er som er stærkt i tvivl om studieretning

27. august 2018 af joha8847 (Slettet)

Jeg er for nylig startet i 1. g på STX, og er meget i tvivl om hvilken studieretning jeg bør vælge.

Mange ville sige at man "bør vælge den studieretning man er mest interresseret i, men jeg synes ikke at det er helt så nemt som det lyder. Jeg tvivler specifikt på om jeg skal tage matematik A fysik A kemi B, eller samfundsfag A matematik A. Jeg kan både lide fysik og samfundsfag, men på vidt forskellige måder, og synes sådanset at fysik er mere udfordrende hvilket nok egentlig er meget normalt.

Hvad er jeres erfaring med valg af studieretning? 

Hvordan tror i at jeg kan træffe det bedste valg?

Alle svar og bidragelser er enormt værdsatte:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. august 2018 af Stræbende

Jeg synes du skal vælge efter hvad du har planer om at læse/blive. Har du gjort dig tanker om hvad du vil uddanne dig til efter gymnasiet?

*Det er jo sådan at der for hver uddannelse er en række adgangskrav herunder specifikke fag på specifikke niveaur man skal have læst i gymnasiet.


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. august 2018 af JackandJack (Slettet)

altså jeg vil helst anbefale dig, den studieretning som er mest velegnet til din kommende vidergående uddannelse og det med at vælge efter interesse, er lidt en ulempe i forhold til de studier som har optagelseskrav ( dog er der supplerende undervisning) fordi for eks. hvis du vil være matematiker/ arbejde noget med tal, så vil det ikke nytte at tage musik, engelsk og samfundsfag( nu ved jeg ikke præcist, hvilke studieretninger der er for dit vedkommende ) så jeg vil råde dig til at tage, den studieretning som vil passe bedst til dine mål - hvis ikke så tal med studievejlederen og husk du kan altid skifte! 


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. august 2018 af Smut1

Dine mål kan nå at skifte, jeg ville tage det fag, jeg fandt nemmest, så lærer man at se "det store i det små". 


Brugbart svar (1)

Svar #4
28. august 2018 af guzbak

1. Vælg den linje, som gavner dig mest ift. hvad du gerne vil søge ind på

2. Vælg det du er god til og interesserer dig for, så du kan få gode karakterer

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: 1. g'er som er stærkt i tvivl om studieretning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.