Fysik

størrelsen af ladning

03. september 2018 af TKCA1 - Niveau: B-niveau

er der nogen der ved hvordan man løser nedenstående opgave?
Vi slutter et bestemt steroanlæg til 230 V. Strømstyrken i tilledningen er 4,6 A. Vi hører musik i 2,5 timer. 

a) beregn størrelsen af den ladning, der er strømmet gennem steroanlægget i løbet af de 2,5 timer. 

b) hvor meget energi er der afsat?


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. september 2018 af peter lind

Q = I*t

E=Q*V


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. september 2018 af mathon

a)         \small q=I\cdot t            

b)         \small E=I\cdot t\cdot U


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. september 2018 af SelmaWho

Først ganger du 4.6 med 9000 sekunder (som er det samme som 2.5 timer)

Det resultat du får i a skal du gange med de 230 V


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

Jeg tror opgavestilleren har glemt, at 230V normalt er vekselstrøm. Hvad vil det så sige, at ladningen strømmer gennem stereoanlægget? Selv ved den ret store strømstyrke på 4,6A vil ladningen kun rokke et lille stykke frem og tilbage.

Man kan sevfølgelig vælge et snit og se, hvor stor ladning, der strømmer igennem uden hensyn til strømningsretningen. Det giver ikke det resultat, man vil forvente ud fra #1 og #2. Årsagen er, at 4,6A er effektiv værdi, Ieff , mens den strømstyrke, der er brug for er den numeriske gennemsnitsstrøm, Imiddel.

\\I_{eff} = \frac{\sqrt{\int_{0}^{T}(I_{spids}sin(2\pi t/T))^{2}dt}}{T} =\frac{\sqrt{2}}{2} I_{spids}\\ I_{middel} =\frac{\int_{0}^{T}|I_{spids}sin(2\pi t/T)|dt}{T} =\frac{2}{\pi}I_{spids}

PS: Kommentaren ovenfor er mest ment som et hint til opgavestilleren om at være lidt mere omhyggelig med opgaverne.


Svar #5
03. september 2018 af TKCA1

tak


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. september 2018 af SelmaWho

#4 
Det er fysik B, så jeg tror bare det er meningen at man skal øve sig på at beregne ladning og energi ud fra nogle formler.


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

Det tror jeg også.


Skriv et svar til: størrelsen af ladning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.