Matematik

brøk

13. september 2018 af Mathian - Niveau: A-niveau

(2/x)/(1-(2/x)) = 1-x  ? 

Kan i eventuelt forklare jeres svar hvis ovenfornævnte ikke skulle være rigtigt


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2018 af PeterValberg

\frac{\left(\frac{2}{x} \right )}{\left(1-\frac{2}{x} \right )}=\frac{\left(\frac{2}{x} \right )}{\left(\frac{x}{x}-\frac{2}{x} \right )}=\frac{\left(\frac{2}{x} \right )}{\left(\frac{x-2}{x} \right )}=\frac{2x}{x(x-2)}=\frac{2}{x-2}

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. september 2018 af guuoo2

(2/x)/(1-(2/x))    gang med x i tæller og nævner
2/(x-2)             divider med 2 i tæller og nævner
1/(x/2 - 1)       benyt 1/a = a-1
(x/2 - 1)-1  


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

Bemærkning: Udledningen i #2 fortsættes med (x/2-1)-1 = 1/(x/2-1) = 2/(x-2), hvilket er det samme som #1 kom frem til.

Det er en god idé at benytte knappen "fx" i bjælken over svarfeltet. Den åbner en dialogboks, hvor man kan opbygge formler, som det er gjort i #1. Man vælger de dele, man skal bruge fra den grafiske menu og sætter det sammen i tekstfeltet. Man kan straks se, hvad man er kommet frem til. Nogle konstruktioner kan være lidt kompæicerede, men øvelse gør mester, så prøv det! Det gør kommunikationen her på SP meget lettere.


Svar #4
13. september 2018 af Mathian

mange tak for jeres hjælp, og med de uddybende forklaringer. Jeg tænker er det et sted hvor jeg kan træne disse typer omskrivninger og reduceringer med facitliste, f.eks. hos 1# så ville det aldrig falde mig ind at omskrive 1 til x/x, jeg ved det er det samme, men det ville bare ikke falde mig ind. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

Der mangler faktisk noget endnu: Nævnerne må ikke være 0. Derfor bør du undersøge, hvilke x-værdier, der ikke er tilladte.


Skriv et svar til: brøk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.