Kemi

Benzoesyre

15. september 2018 af Sarah3310 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skriver om en rapport omkring syntese af benzoesyre

hermed lyder opgaven

Hvorfor dannes der brunsten? 

er der nogle der vil hjælpe med en forklaring 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. september 2018 af ChemistryIsKey

Brunsten har formlen MnO2, hvor mangan har oxidationstrinnet +IV. Jeg kan forestille mig, at du har brugt permanganat (MnO4-, hvor mangan har oxidationstrinnet +VII) som oxidationsmiddel til at oxidere enten toluen eller benzyl alkohol til benzoesyre. Når permanganat anvendes som oxidationsmiddel, vil det selv under reaktionen blive reduceret til (i dit tilfælde) brunsten. Du kan se, at oxidationstrinnet går fra +VII til +IV, svarende til et fald på 3 og altså en reduktion. Redoxreaktionen med toluen er herunder;

     C7H8 (Toluen)  +  2 MnO4-  +  2 H+    ---->    C7H6O2 (Benzoesyre)  +  2 MnO2 (s)  +  2 H2O

Din brunsten er markeret med fed herover. Håber det hjælper, ellers spørg du bare igen :))


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. september 2018 af AngelOneOne

Hej,

Jeg går ud fra at I har dannet benzoesyre ud fra benzylalkohol, kaliumpermanganat, svovlsyre og efterfølgende tilsætning af natriumsulfit. Hvis dette er korrekt, dannes der brunsten (mangan(IV) oxid, MnO2), fordi permanganationerne reagerer med sulfitionerne, til dannelse af MnO2, sulfat og vand, under udvikling af varme:

4 MnO4-(aq) + 6 SO32-(aq) + 4 H+(aq)  →  3 MnO2(aq) + 6 SO32-(aq) + 2 H2O(l)

Det er en reaktion hvor oxidationstallet for mangan får fra +7 til +4 og oxidationstallet for svovl går fra +4 til +6 (og derved oxideres fra sulfit til sulfat).

Man kan også lave syntesen med toluen, men da toluen er langt farligere end benzylalkohol, vil jeg tro at det er forsøget med benzylalkohol I har udført.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. september 2018 af Felici

Der er ikke nogen, der kan hjælpe mig med den her? https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1847996


Skriv et svar til: Benzoesyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.