Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Spørgsmål til fysik kemi

20. september 2018 af emmaaapetersen

Hey alle

Jeg skriver FFFO (fælles fagligt fokusområde)-halløj. Mit overemne er drikkevand til fremtidige generationer, og mit fokusomkråde er pesticers forurening af vandet/grundvandet... 

Jeg har spørgsmål til geografi og biologi, men  kan virkelig ikke finde på et spørgsmål som retter sig mod fysk kemi... Please hjælp:)

Biologi-spørgsmål: hvilken indflydelse kan pesticidforurening have på levende organismer?

Geografi-spørgsmål: hvor i Danmark er der mest pesticidforurening, og hvorfor?

Som I kan se er det kun et spørgsmål til hver, fordi fremlæggelsen skal varer omkring 5 minutter.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2018 af AngelOneOne

Hej,

Er der fysiske forhold i jorden, der er med til at øge/minske forureningen af grundvand (hvilke jordlag er der over grundvandet, hvor dybt ligger grundvandet, hvilke jordlag ligger grundvandet i - ler, sand, eller...).

Er der nogle kemiske forhold der har betydning for forurening med pesticider (surhedsgrad, kemiske bestanddele i jorden, forurening med andre kemiske stoffer der øger/sænker pesticidforureningen).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Spørgsmål til fysik kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.