Dansk

Hvor skal der være komma?

21. september 2018 af signejensen64 - Niveau: 8. klasse

Hejsa - har denne sætning som jeg skal sætte kommaer i: 

Musikjournalister kan skrive artikler til internettet aviser og blade hvis de har
noget på hjerte.

MEN HVOR SKAL KOMMAERNE STÅ?

Tak på forhånd:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. september 2018 af moesgaard2 (Slettet)

Det skal være:

Musikjournalister kan skrive artikler til internettet, aviser og blade, hvis de har
noget på hjerte.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. september 2018 af Stygotius

Det kommer an  på om  du vil bruge startkomma elle ej. Startkomma er valgfrit, dvs. du kan bruge det eller lade være. Et startkomma er et komma før en  ledsætning (bisætning). Ingen kan kritisere nogen for ikke at bruge startkomma da begge dele er korrekte.

Man kan evt. skrive et komma før ordet "hvis", men det vil være et startkomma.

Jeg (og Dansk Sprognævn) fraråder dig kraftigt at bruge startkomma. Det er irriterende, overflødigt, forvirrende og ødelæggende. Ingen sprogfolk  bruger det.

Der skal derimod være et (opremsnings)komma efter ordet "internettet"

Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig min oversigt over dansk tegnsætning. I så fald  må jeg have din mailadresse.


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. september 2018 af swpply (Slettet)

Find nexus i sætningen:

\underbrace{\text{Musikjournalister}}_{\times} \underbrace{\text{kan}}_{\circ}\ \text{skrive artikler til internettet aviser og blade hvis de}\underbrace{\text{har}}_{\circ}\ \underbrace{\text{noget}}_{\times} \text{paa hjerte.}

hvor \times refererer til subjektet og \circ refererer til verballeddet.

Du skal atlså havde ét komma efter blade og inden hvis.

Hvad mere er, "internettet aviser og blade" er en liste. Hvorfor at du skal seperere elementerne i listen med komma. Bruger du Oxford komma skal du altså skrive listen såldes: "internettet, aviser, og blade".

Altså bliver den fulde sætning:

Musikjournalister kan skrive artikler til internettet, aviser, og blade, hvis de har noget på hjerte.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. september 2018 af moesgaard2 (Slettet)

#3

Find nexus i sætningen:

\underbrace{\text{Musikjournalister}}_{\times} \underbrace{\text{kan}}_{\circ}\ \text{skrive artikler til internettet aviser og blade hvis de}\underbrace{\text{har}}_{\circ}\ \underbrace{\text{noget}}_{\times} \text{paa hjerte.}

hvor \times refererer til subjektet og \circ refererer til verballeddet.

Du skal atlså havde ét komma efter blade og inden hvis.

Hvad mere er, "internettet aviser og blade" er en liste. Hvorfor at du skal seperere elementerne i listen med komma. Bruger du Oxford komma skal du altså skrive listen såldes: "internettet, aviser, og blade".

Altså bliver den fulde sætning:

Musikjournalister kan skrive artikler til internettet, aviser, og blade, hvis de har noget på hjerte.

Jeg forstår ikke, hvorfor du vil blande Oxford-komma ind i dit svar. Det giver mening i en engelsk tekst, men mig bekendt ikke i en dansk.

Når du bruger komma i en liste er det gængse på dansk:

a, b og c

og ikke

a, b, og c.

Således ender vi på:

Musikjournalister kan skrive artikler til internettet, aviser og blade, hvis de har
noget på hjerte.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. september 2018 af Stygotius

 "internettet aviser og blade" er en liste(. Hvorfor at) hvorfor du skal (seperere) separere elementerne.

"Bruger du Oxford komma, skal du altså skrive......" (Der skal altid et komma EFTER en ledsætning.)

P.S.  moesgaard2 har fuldkommen ret i  sine bemærkninger om oxfordkommaet. Det hører ikke hjemme  i dansk retskrivning.


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. september 2018 af swpply (Slettet)

#4 Jeg forstår ikke, hvorfor du vil blande Oxford-komma ind i dit svar. Det giver mening i en engelsk tekst, men mig bekendt ikke i en dansk.

#5 moesgaard2 har fuldkommen ret i  sine bemærkninger om oxfordkommaet. Det hører ikke hjemme  i dansk retskrivning.

Der kan man se, her har jeg brugt Oxford komma i mit danske skriftsprog de sidste mange år. I har har så sandelig ret, jeg må helere se at få råde bod på den uheldige vane ;-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. september 2018 af Stygotius

 -I har har så sandelig ret, jeg må (helere) hellere se at få (råde) rådet bod på den uheldige vane ;-)

-Et oxfordkomma

-Et komma i en opremsning står i stedet for et "og", og det vil da være tåbeligt til sidst at skrive  både et komma og et "og".


Skriv et svar til: Hvor skal der være komma?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.