Fysik

Mekanik - Hjælp

28. september 2018 af DenStuderende92 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej studieportal, ny bruger her :-)

Jeg sidder med en opg. i mekanik som jeg er kørt helt kold i. Har vedhæftet opg.

Opg. 2a) får jeg reaktionskraften i punktet B til 6.6kN ved at lave en momentligning med udgangspunkt i punktet K. (Er ikke sikker på om det er rigtigt)?

Opg. 2b) der får jeg den ene stangkraft F-ad til 3.4kN ved at lave en momentligning i punktet C, og derfra går jeg kold? 

Er generelt ikke sikker på noget i hele denne opg. Håber der er en venlig sjæl, som kan hjælpe med mit problem.

På forhånd tak. 

Vedhæftet fil: Mekanik.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

2a har du regnet rigtig.

2b: jeg er ikke sikker på, hvad snitmetoden går ud på.

Svar #2
28. september 2018 af DenStuderende92 (Slettet)

#1 ja, 2b) er den jeg sveder mest over. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har søgt lidt på nettet. Jeg er kommet frem til, at man for at finde FAD opdeler gitteret i to, der kun har C fælles, og så ser på, hvilken kraft, der skal til mellem A og D, for at de to dele ikke skal begynde at bevæge sig. Ser man på højre del først, kan man se, at P2 og P3 giver to momenter i positiv omløbsretning (om K). for at kompensere for det, skal der være en opadrettet kraft, FC, i C. Denne kan hermed findes. Venstre del er påvirket af -FC og  P1, og dermed deres momenter om B. Normalt vil disse momenter ikke give 0 til sammen, så der skal et moment mere med. Det er netop momentet fra FAD.

Jeg håber, jeg har forstået det rigtigt, i hvert fald får man den rigtige værdi på denne måde. Husk at angive, om der er tale om træk eller tryk.

Svar #4
29. september 2018 af DenStuderende92 (Slettet)

#3 Jeg siger tak for hjælpen. Synes jeg fik det til at give mening.

Forsat god weekend. :-)

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. september 2018 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har talt med en bygningsingeniør og fået at vide, at jeg ikke er helt på rette spor.

Man deler gitteret op i to adskilte dele. De stænger, man fjerner, udgør snittet. På næsten samme måde, som jeg omtalte, opstiller man ligninger for kræfterne i disse stænger.

Skriv et svar til: Mekanik - Hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.