Studievalg og videregående studie

Odontologi kvote 1? kvote 2? alternativer? udlandet?

30. september 2018 af forvirretmatey

Hej, 

Jeg vil gerne læse odontologi, men da jeg havde en meget sproglig linje i gymnasiet, valgte jeg at holde sabatår for at læse kemi, matematik og fysik op. Men nu er jeg bekymret for om jeg overhovedet kommer ind, da mit snit ligge på grænsen til KU, dvs at hvis snitet går op med 0,1, så går drømmen ligesom i stykker. Derfor vil jeg hører om, I kender nogle studier der kunne være alternativer til odontologi? og og og vil det være en god ide at også søge kvote 2? Hvis ja, hvad skal jeg gøre, hvad vil se "godt" ud at have med osv (har aldrig prøvet at skrive en kvote 2 så alt tages imod med kys hånd)

Jeg havde selv kigget på udlandet (europa), men synes ikke jeg kan finde nogle organistationer, der hjælper med sådan noget.. Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre med mit liv mere, da det hele føles "for meget" i øjeblikket :( 


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. oktober 2018 af Moderatoren

På odontologi-studiets hjemmeside kan du garantere læse, hvad de lægger vægt på i en kvote 2 ansøgning.


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. oktober 2018 af guzbak

Hvis du kun ligger 0,1 fra i København, kan jo vælge at søge i det skønne Jylland.
Ellers kan du altid sige ja tak til også at blive betragtet til en standby plads, som oftest ligger lidt lavere end kvote 1 tallet. Så er du garanteret optag året efter, hvis du har standby snittet.

En kvote 2 vil nok ikke gavne dig, hvis du kun har en gymnasiel i bagagen. Der er mange klinikassistenter, tandplejere osv. med flere års erfaringer og udlandsophold, der søger ind på tandlæge via kvote 2. Der er kun 10 kvote 2 pladser i København, hvorfor de sandsynligvis vil ligge langt foran dig i en kvote 2 ansøgning.

Læs mere her: https://studier.ku.dk/bachelor/odontologi/adgangskrav-og-optagelse/kvote-2-vurdering/

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #4
01. oktober 2018 af forvirretmatey

Til #3

Altså jeg havde i hvert fald tænk mig at søge både i Århus men også København. Og selvfølgelig vil jeg også vælge standby, men det er lige det jeg er bange for. Da mit snit er det samme som standby-snittet på KU (Btw AU har et højere snit end KU)!

Ooog jeg havde til en vis grad opgivet kvote 2 for at være ærlig. Men ved virkelig ikke hvad jeg ellers skal gøre...

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. oktober 2018 af guzbak

Du kan sagtens søge kvote 2, men på KU er der bare som sagt kun 10 pladser, så konkurrencen er meget hård. Man ved aldrig hvad snittet næste år vil ligge på, så du må krydse fingre og håbe på det bedste.

I 2020 bliver kvote 2 lavet om på KU, som måske bliver en optagelsesprøve.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Odontologi kvote 1? kvote 2? alternativer? udlandet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.