Matematik
Afgør følgende udtryk for funktionen
Hej. Jeg har lidt svært ved at forstå denne type opgave, hvor løsningerne fx kan være f'(x)=-x^2 og f(x)=1. Hvordan skal man afgører det? Hvordan skal jeg forstå det?
Svar #1
30. september 2018 af Eksperimentalfysikeren
Tag udsagnene 1...6 ét ad gangen. For hvert af dem undersøger du om en af de fire forudsætninger kan bruges til at bevise påstanden i spørgsmålet. Hvis der ikke er det, så kan man ikke med sikkerhed sige, at udsagnet er sandt, og så er udsagnet ét af de søgte.
Svar #2
01. oktober 2018 af NetteLind (Slettet)
Svar #3
01. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren
Prøv at tegneen funktion, der opfylder kravene. Det skal bare være en skitse. Det nemmeste er at markere de to punkter, hvor værdien af f(x) er opgivet og markere to mulige tangenter, hvor f'(x) er opgivet. Tegn så en kurve, der passer med det. Tegn desuden y=-x2.
-x2 går gennem orego og indeholder derfor punktet (0,f(0)), da f(0) = 0. Spørgsmålet er, om -x2skærer f-kurven et andet sted.
For spørgsmål 5 kan du se på den tegning, jeg har omtalt. Det er sandsynligt, at du tegner den så f-kurven skærer y=1 et eller andet sted, men er der noget i vejen for, at kurven kan ligge anderledes og dermed ikke skærer linien?
Svar #4
01. oktober 2018 af guuoo2 (Slettet)
Betingelserne er tegnet med rød, og den blå kurve opfylder dem uden at opfylde 5, som derfor er svaret.
Prøv selv at tegne en kurve gennem betingelserne, som ikke skærer den grønne kurve mindst 2 gange.
Hvis du kan det er svarmulighed 6 gyldig.

Svar #5
01. oktober 2018 af NetteLind (Slettet)
Svar #6
01. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren
Ja, mindst to steder. f(x) kan jo godt dykke ned og skære -x2 flere steder.
Skriv et svar til: Afgør følgende udtryk for funktionen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.