Geografi

Problemstilling - vand

03. oktober 2018 af nicolegranberg (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej! 

Jeg har brug for hjælp med at forstå noget, jeg ved ikke helt hvad en problemstilling er. Altså jeg har googlet lidt og fundet frem til at en problemstilling det er stort set spørgsmål. Er der rigtigt?

Lad os nu sige at jeg er inde på det rigtige, skal jeg så selv finde på nogle gode spørgsmål? 

Og har i nogle tips til hvordan man kan finde nogle eller nogle eksempler på nogle? 

Ps jeg har om temaet - drikkevand i verden

KH Nicole


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. oktober 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Problemstillinger er de arbejdsspørgsmål, som du vil arbejde med / belyse i din opgave.

Nu er drikkevand i verden et meget bredt emne. Har du tænkt på noget særligt, som du kunne tænke dig, at arbejde med? Altså et underemne.

Har du noget materiale at gå ud fra eller skal du finde på det hele selv?

Her er noget materiale og nogle spørgsmål, som du måske kan bruge:

https://www.unicef.dk/fakta-til-opgaven/fakta-om-boern-og-vand/


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Når du skal undersøge et større spørgsmål (kaldet en problemformulering), gør du det ved at stille nogle underspørgsmål (kaldet problemstillinger). Problemformuleringen er hvad du gerne vil undersøge, kort beskrevet. Problemstillinger er undersprøgsmål, du bruger for at besvare hovedspørgsmålet. Problemstillinger er sædvanligvis korte hv.. (hvem, hvad, hvor, hvorfor, hvordan....) spørgsmål, som skal hjælpe dig med at belyse/besvare problemformuleringen (hovedspørgsmålet).

Problemstillingerne skal også hjælpe dig med at huske dig på hvad du gerne vil finde ud af i forhold til problemformuleringen. Som #1 skriver, så er "Drikkevand i verden" et ret stort emne, så du skal finde en problemformulering (hvad det præcist er du gerne vil finde ud af om dit emne), og så opstille nogle problemstillinger, der hjælper dig på rette vej i din besvarelse af problemformuleringen.

Sagt på en anden måde:

Problemformuleringen - Det er hvad du vil/skal finde ud af

Problemstillingerne - Det er de spørgsmål du vil stille (og besvare) for at besvare problemformuleringen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Problemstilling - vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.