Fysik
Spændingsforskel
Hej Studieportalen, kan jeg høre om der er nogle, som muligvis kan hjælpe mig med de to opgaver i den vedhæftet fil?
Jeg er ikke helt med på hvordan jeg skal benytte det oplyste information, samt hvilke formler der skal bruges..
Svar #2
05. oktober 2018 af treokaka0 (Slettet)
Tak for det, men jeg er dog lidt i tvivl omkring af hvilke værdier der skal sættes ind i overstående formel..
Jeg har sat de 3,2 MW omregnet til watts på P's plads, men er ikke sikker på hvor de to andre værdier skal sættes ind..
Tak på forhånd.
Svar #7
05. oktober 2018 af swpply (Slettet)
Delopgave c)
Strømstyrke for et spændningsfald på 20 kV
Strømstyrke for et spændningsfald på 40 kV
Delopgave d)
Denne delopgave kan ikke løsses på baggrund af de oplysninger du har givet. Der mangler vigtig information givet tidligere i opgaven.
Svar #8
05. oktober 2018 af tre0kakao (Slettet)
Hov, jeg regnede tidligere modstanden til værende 9 ohm. Stadig forstår jeg dog ikke hvilken formel der skal bruges, da man lige pluslig også skal regne i procent osv.
Er dette korrekt? 3,2 = 9 * 160 (og) 80
Svar #10
Er dette korrekt? 3,2 = 9 * 160 (og) 80
Nej, det er ikke korrekt. Det er alt andet end korrekt!!!
1. Enheder, du mangler enheder.
2. Hvordan kan 3.2 nogensinde være både ligmed 9*160 = 1440 og ligmed 9*80 = 720.
2.1. Et tal kan aldrig være ligmed to forskellige tal.
2.2. 1440 og 720 er begge tal der er forskellige fra 3.2
Delopgave d)
Givet at du tideligere har beregnet modstanden i én ledning til at være 9Ω, har du at effekten afsat i én ledning (ved 160 A) er bestemt ved Joules lov
Altså er den samlet effekt afsat i begge ledninger givet ved 461 kW. Hvorfor at
af den ønskede effekt afsættes i de kabler.
–– Prøv om du kan lave samme beregninger ved en strømstyrke på 80 A.
Svar #11
#9 Bemærk at det implicit er givet i opgaveformuleringen at der formentlig er tale om to kabler (og ikke kun ét kabel), eftersom at de ikke skriver ledning men istedet skriver ledninger. Dette er formentlig endnu mere tydeligt hvis hele opgaveformuleringen var givet i denne tråd.
Skriv et svar til: Spændingsforskel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.