Kemi

Tilskuerioner - hvad er det?

08. oktober 2018 af merefortabtendfortabt - Niveau: C-niveau

En der helt præcist kan forklare mig hvordan man kan finde frem til hvad der er tilskuerionerne

Min veninde og jeg mener nemlig at det er de letopløselige salte


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. oktober 2018 af mathon

Hvis et letopløseligt salts ioner ikke er reaktanter, optræder de som 'tilskuerioner'.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Tilskuerioner er ioner i reaktioenr, som ikke deltager i selve reaktionen. Med andre ord, de optræder uforandrede på begge sider af reaktionspilen. F.eks i reaktionen mellem natriumhydroxid og calciumchlorid:

Reaktionsligning:
2 NaOH(aq) + CaCl2(aq) → 2 NaCl(aq) + Ca(OH)2(s)

Ionreaktionsligning:
2 Na+(aq) + 2 OH-(aq) + Ca2+(aq) + 2 Cl-(aq) → 2 Na+(aq) + 2 Cl-(aq) + Ca(OH)2(s)

I ionreaktionsligningen kan du se, at der er 2 Na-ioner og 2 Cl-ioner på begge sider af reaktionspilen. De deltager altså ikke i reaktionen, og er derfor tilskuerioner. Ca-ionerne og OH-ionerne, reagerer imidlertid med hinanden, og danner et tungtopløseligt salt, kaldet calciumhydroxid.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Tilskuerioner - hvad er det?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.