Studiejob

Første Jobsamtale Nogensinde

09. oktober 2018 af Bob1234567891 (Slettet)

Hej SP,

Jeg er så heldig at være blevet inviteret til jobsamtale i en mindre investeringsvirksomhed, hvor stillingen mest byder på bogføring, ad hoc opgaver og andet regnskab. 

I forbindelse med jobsamtalen er jeg dog en smule nervøs for et par ting.  

1) Det er min allerførste jobsamtale nogensinde (forklarer nervøsiteten). Jeg er 19 år gammel og har aldrig haft et job før i min folkeskole eller gymnasietid. Jeg går på Uni nu. Havde for travlt med at passe skolen dengang ;) så jeg er lidt bange for, om de måske vil blive chokerede eller overraskede over, at jeg aldrig nogensinde har haft et job. Vil de tænke, at jeg er doven, og at jeg vil være svær at arbejde med, fordi jeg aldrig har været “inde i rytmen“ på arbejdsmarkedet? 

2) Jeg er pisse nervøs. Bliver altid nervøs, når jeg skal “dømmes“ på et eller andet. Det er ikke fordi, jeg bliver mundlam eller begynder at ryste, men når jeg er nervøs bliver jeg mere forsigtig og gennemtænker grundigt, hvad jeg siger, inden jeg spytter det ud. Jeg frygter, at det måske ikke bliver en særlig naturlig samtale, hvor jeg kan åbne op og vise den bedste udgave af mig selv. :(


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. oktober 2018 af EnStuderende

Okay så.. det er bare et almindeligt studiejob, ikke? Det er ikke det vigtigste i verden, selv hvis det skulle gå galt, hvilket det 99% sikkert ikke vil gøre. Det er ikke vigtigt for din fremtidige karriere eller din fremtid. 

Jeg var også nervøs første gang - mit første 'rigtige' job var i mit sabbatår, altså også efter gymnaiset. Jeg vil faktisk sige, at det er lidt som eksamen - man er nervøs op til, men når man er i gang, så kører det egentlig bare mere eller mindre. Hvis de havde syntes, du var doven, var du slet ikke blevet inviteret til samtale - hvem er doven, hvis de søger job? Du er kun 19 år. Hvis arbejdet havde krævet erfaring inden for noget på forhånd var du ikke kommet til jobsamtale. Man skal jo starte ét eller andet sted. Bogføring, ad hoc osv - det kræver måske ikke ligefrem det store CV.

Bare hav et par spørgsmål klar til dem, vær klar på et par spørgsmål selv, virk åben og imødekommende - så skal det nok gå! :)


Svar #2
09. oktober 2018 af Bob1234567891 (Slettet)

Jo, det er egentligt bare et almindeligt studiejob, og du har fuldstændig ret i, at det ikke kræver det helt store CV, man bliver vel også grundigt oplært i arbejdsopgaverne :) Tusind tak for dine råd! :D


Svar #3
26. oktober 2018 af Bob1234567891 (Slettet)

Hey :-) 

Jeg ville bare lige sige, at jeg desværre ikke fik jobbet :( De rigede og sagde, at de ville arbejde videre med en anden kandidat, fordi vedkommende havde åbenbart haft nogle “småjobs“, hvilket var årsagen til, at han/hun løb afsted med stillingen. 

Jeg synes jobsamtalen gik udmærket. Samtalen med mig varede HELE 50 min! hvilket jeg slet ikke var forberedt på, men jeg gjorde mit bedste og svarede ærligt på deres spørgsmål, virkede engageret og stillede også dem et par enkelte spørgsmål. Det føltes også som rigtig lang tid, og de virkede interesserede i mig, men jeg blev så fravalgt i sidste ende. Jeg må bare kæmpe videre, der skal forhåbentlig nok være noget til mig på et tidspunkt!    


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. oktober 2018 af EnStuderende

Øv - men sådan kan det gå! Du gjorde et godt forsøg, og det er det vigtigste. Hvis du har svært ved at finde noget, kan jeg anbefale at melde dig ind i et vikarbureau. Jeg havde også svært ved at finde et job i mit sabbatår, men fik ét næsten med det samme gennem vikarbureauet. Det er meget blandede jobs, men det er et godt sted at starte, hvis man bare leder efter lidt erfaring.


Skriv et svar til: Første Jobsamtale Nogensinde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.