Matematik

Find a værdien og angiv en parameterfremstilling for linjen

10. oktober 2018 af SJ199 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 
Jeg sidder helt fast i 2 b, c og d. Hvordan finder man en a værdi der gør at de tre planer har en fællesmængde der gør det er en ret linje, intet fællespunkt eller lige netop et bestemt skæringspunkt. Jeg har prøvet lidt med nogen determinanter men kan slet ikke regne ud hvordan man skal bestemme det

Vedhæftet fil: hjemopg2_E18.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2018 af peter lind

Find determinanten for ligningssystemet. Hvis den er 0 er der enten ingen løsning (opgave 2c) eller uendelig mange løsninger (2b)

d) Sæt det givne punkt ind i ligningssystemet. Det giver 3 lignnger til bestemmelse af a.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. oktober 2018 af AMelev

Alternativt:
b)
Du kan se, at α2 og α3 aldrig er parallelle, så de har en skæringslinje. Punktet O(0,0,0) ligger på begge, så det må også ligge på skæringslinjen. Hvis skæringslinjen også skal ligge i α1, skal O også opfylde dennes ligning, dvs, a = 0. Løs så ligningssystemet for a = 0, så får du netop den fælles linje.

c)
Hvis der ikke et fælles punkt for de tre planer, skyldes det, at to dem er parallelle og ikke sammenfaldende. Hverken α2 og α3 eller α2 og α1 er parallelle, så det må være α1 og α3. 

d)
Indsæt punktet i fx ligningen for α1 og løs den mht. a. Indsæt så punktet i ligningen for α2 med denne a-værdi. Er ligningen falsk, er der ikke nogen a-værdi, der giver skæringspunktet. Er ligningen sand tjekkes med den sidste ligning.


Svar #3
14. oktober 2018 af SJ199

Hvordan vil parameterfremstillingen i 2b så komme til at se ud?


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. oktober 2018 af AMelev

Hvad fik du, da du løste de tre ligninger med tre ubekendte, når a = 0?


Svar #5
15. oktober 2018 af SJ199

Jeg fik dem alle sammen til at give 0 og så blev jeg i tvivl om jeg har gjort det rigtigt


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. oktober 2018 af AMelev

Jeg kender ikke Mapple, men du burde kunne løse de tre ligninger mht. x, y og z og som resultat få x = y and z = 0

Men du kan også nemt løse problemet selv.
Med a = 0 har du
α1: x - y - z = 0
α2: x - y = 0
α3: −z = 0 (dvs. at de to ligninger for α1 og α2 i det tilfælde er identiske)

Hvis du anvender α3 og α2, får du x = y og z = 0.

Sæt x = t, så får du også y = t, og med z = 0 har du så en parameterfremstilling for skæringslinjen:
 \begin{pmatrix} x\\ y\\ z \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 1\\ 1\\ 0 \end{pmatrix}\cdot t\:\left [ +\begin{pmatrix} 0\\ 0\\ 0 \end{pmatrix} \right ]


Svar #7
16. oktober 2018 af SJ199

Jeg er ikke helt sikker på hvor dine to vektorer i din parameterfremstilling kommer fra... (0,0,0) kommer den fordi de tre planer er ligmed 0 eller?


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. oktober 2018 af AMelev

Gang ind og tjek med x, y og z.


Skriv et svar til: Find a værdien og angiv en parameterfremstilling for linjen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.