Fysik

Rulning på møbel

16. oktober 2018 af Gunnarrsen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hey, jeg har vedhæftet en fil med en opgave fra et tideligere eksamenssæt. Jeg har løst opgave a, men b,c og d giver mig problemer og jeg er ikke sikker på hvordan de skal løses. Er der en der kan pege mig i den rigtige retning?

Vedhæftet fil: Capture.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2018 af swpply (Slettet)


Brugbart svar (1)

Svar #2
16. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Delopgave b):
I punktet A er hoppebolden i hvile, hvorfor at hoppeboldens samlede mekaniske energi er givet ved

                                                    \begin{align*} E &= \underbrace{87\,\text{g}\cdot9.82\tfrac{\text{m}}{\text{s}^2}\cdot80\,\text{cm}}_\text{potentiel energi} \\ &= 0.68\,\text{J} \end{align*}

Eftersom at energien er bevaret har du at der for punktet B gælder at

                      \begin{align*} E_\text{kin} + 87\,\text{g}\cdot9.82\tfrac{\text{m}}{\text{s}^2}\cdot22\,\text{cm} &= 0.68\,\text{J} \quad\Leftrightarrow\quad E_\text{kin} = 0.50\,\text{J} \end{align*}

Delopgave c):
Energibevarelse giver at

\begin{align*} \frac{1}{2}\cdot2.73\cdot10^{-5}\,\text{kg}\cdot\text{m}^2\cdot\omega^2 + \frac{1}{2}\cdot87\,\text{g}\cdot(2.75\tfrac{\text{m}}{s})^2 + 87\,\text{g}\cdot9.82\tfrac{\text{m}}{\text{s}^2}\cdot40\,\text{cm} &= 0.68\,\text{J} \\\Updownarrow\\ \frac{1}{2}\cdot2.73\cdot10^{-5}\,\text{kg}\cdot\text{m}^2\cdot\omega^2 &= 0.0128\,\text{J} \\\Updownarrow\\ \omega &= 935\tfrac{1}{\text{s}^2} \end{align*}

Regn selv efter, de kan forekomme regnefejl i ovenstående ;-)

Delopgave d):
Dette er blot det sædvanlige skråkast.


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. oktober 2018 af swpply (Slettet)

NB. Bemækr at der en fejl i sidste skridt. Der gælder selvfølgelig at

                                         \begin{align*} \omega^2 = 935.33\tfrac{1}{\text{s}^2}\quad\Leftrightarrow\quad \omega &= 30.6\frac{1}{\text{s}} \\&= 4.87\,\text{rps} \end{align*} 


Skriv et svar til: Rulning på møbel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.