Fysik

Aflæse svækkelseskoffeicient?

18. oktober 2018 af Jens312 - Niveau: B-niveau

Jeg har den her graf, men jeg forstår ikke hvordan man aflæser den. Hvad er det på x-aksen og hvad er det på y-aksen? Er det energien af en gamma kvant på x-aksen?

Vedhæftet fil: 923078.bmp

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober 2018 af swpply (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Det grafen viser er (formodentlig) resultat at et forsøg hvor man har bestrålet aluminium (Al) med γ-stråling ved forskellig intesiteter I_0 (hvilket svare til forskellige energier Eγ) og målt intensiteten I af γ-strålingen bagved aluminium legemet. Husk at der gælder at

                                                                 I = I_0e^{-\mu L}

hvor L er tykkelsen af aluminium legemet. Hvorfor at svækkelseskoefficienten for aluminium kan bestemes ved

                                                            \mu = -\frac{1}{L}\ln\bigg(\frac{I}{I_0}\bigg).

      Bemærk desuden at grafen indikere/antyder at \mu\rightarrow\infty for E_\gamma\rightarrow0, hvilket vi kan forklare ved at energien af γ-strålen er så utilstrækkelig at der praktitalt ikke trænger nogen fotoner igennem aluminiums legemet.


Svar #3
20. oktober 2018 af Jens312

Men hvordan giver det så mening med, at svækkelseskoefficienten er på y-aksen? Når man stråler aluminium med gammastråling med strålingsenergi på 1 MeV, f.eks., hvad betyder det så, at svækkelseskoefficienten er ca. 0,15 cm^(-1)? At en 0,15-del stoppes hver reciprokcentimeter?

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. oktober 2018 af swpply (Slettet)

#3 Men hvordan giver det så mening med, at svækkelseskoefficienten er på y-aksen?

Fordi at

                                                              \mu = -\frac{1}{L}\ln\bigg(\frac{I}{I_0}\bigg)

altså har du \mu på anden-aksen og et mål for I_0 (nemlig E_\gamma) på første-asken.

#3 Når man stråler aluminium med gammastråling med strålingsenergi på 1 MeV, f.eks., hvad betyder det så, at svækkelseskoefficienten er ca. 0,15 cm^(-1)? At en 0,15-del stoppes hver reciprokcentimeter?

At \mu = 0.15\,\tfrac{1}{\text{cm}} for E_\gamma = 1\,\text{MeV} betyder at halveringstykkelsen er x_{1/2} = \ln(2)/\mu = 4.62\,\text{cm}.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. oktober 2018 af NielsThoegersen

Når man stråler aluminium med gammastråling med strålingsenergi på 1 MeV, f.eks., hvad betyder det så, at svækkelseskoefficienten er ca. 0,15 cm^(-1)? At en 0,15-del stoppes hver reciprokcentimeter?

Hvad jeg tror Jens er på udkig efter er en definition af selve svækkelseskoefficienten  – hvad betyder det, at  \mu=0,15cm^{-1}? Som citeret er det så en 0,15-del, der stoppes? Hvad er svækkelseskoefficienten helt konkret? Det vil jeg i hvert fald gerne vide.


Skriv et svar til: Aflæse svækkelseskoffeicient?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.