Samfundsfag

Hvilken betydning har arv og miljø for udviklingen af menneskets identitet?

26. oktober 2018 af ukendt88 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Jeg skal svare på den her problemstilling, En, der måske kan hjælpe? Og hvad synes i, der påvirker et menneske mest arv eller miljø? Og hvorfor synes I det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2018 af Jasmin27

Til besvarelsen af din problemstilling kan du måske, benytte dig af Bourdie som er en fransk sociolog, der nemlig har udviklet nogle 'teori' (kapitalformer) der skal hjælpe på at forstå mennesktes sociale arv og mobiliteten. Ift. Miljø kan du kigge lidt på socialklasser og social grupper og komme med dit eget svar, på hvad det har af betydning. 

Hvad der påvirker et menneske mest, mener jeg er svært at konkludere på, da begge har inflydelse på identitetsdannelsen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

Biologisk baggrund: Læs om "tvillingestudier" eller "tvillingeforskning".


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. november 2018 af sisus

du kan tage eksemplet ørneflugten og den grimme ælling. ørneflugten mener at det er miljø der har den største betydning (en ørn der er opvokset i en hønsegård, kan ikke det samme som andre ørne). I den grimme ælling er det arven der er det vigtigste (selvom du er opvokset hos høns er du stadig en svane). Man kan altid argumentere både for arv og miljø som det vigtigste, men jeg mener at de begge er vigtige og påvirker hinanden. Håber at dette eksempel er mere overskueligt 


Skriv et svar til: Hvilken betydning har arv og miljø for udviklingen af menneskets identitet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.