Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Den naturvidenskabelig metode?

29. oktober 2018 af Anonnymemig123

Hvad kan man bruge den naturvidenskabelig metode til?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. oktober 2018 af Magnusdahll

I hvilket sammenhæng?
 


Svar #2
29. oktober 2018 af Anonnymemig123

Altså bare sådan generelt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. oktober 2018 af Magnusdahll

Når men altså der er forskellige metoder man kan benytte sig af når man har med naturvidenskab at gøre Hvis du skal undersøge en problemstilling, kan du gøre brug disse forskellige metoder. Fx er der:

Den eksperimentelle metode, og det har så tre krav

* Dokumetation - Forsøgsopstillingen skal beskrives, så andre også kan udføre forsøget.

* Repeterbarhed - Forsøget skal kunne repeteres af forskeren der udførte forsøget (Altså kan forsøget gentages af den samme forsker og give det samme resultat.)

* Reproducerbarhed - Forsøget skal kunne repeteres af andre forskere.

Så er der, De tre del metoder  som du sikkert kender til eller iværtfald finder bekendt.

* Kvantitativ metode: Forsøg med tal (Altså man benytter sig af beregninger.)                           * Kvalitativ metode: Forsøg uden tal (Man benytter sig af observationer.)                                 * Variable kontrol:  Det er at tjekke om et forsøg er udført på en måde, som sikrer at man kun måler en ting ad gangen. Man vil gerne sikre sig at der er andre faktorer der spiller en rolle for resultatet.

Jeg prøvede at foklare det, så kort og simpelt som jeg kunne, håber det var til noget hjælp, og at det gav mening. Jeg går jo selv kun i 1.g, og har NV prøve snart, så jeg håber at du klare dig godt til din NV prøve.


Skriv et svar til: Den naturvidenskabelig metode?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.