Matematik

Algoritme

31. oktober 2018 af Rossa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude.
Jeg forebereder mig til eksamen og prøver til at forstå en en algoritme, som hedder Forward Algorithm.
Desværre har jeg svært med at forstå algoritmen, og prøver i stedet for at regne et eksampel.

Opgaven er regnet, men kan jeg ikke forstå.
For eksampel er der givet, at:

\star \ \ f_1(1)= e_1(T) \cdot (f_0 \cdot a_{01} + f_1(0) \ a_{11})

Vil nogen derude skrive på tilsvarende måde som ovenpå \star  f. eks 
f_2(2) ,\ \ f_3(3)\ \text{og}\ \ f_4(1)
Opgaven vedhæftes.
På forhånd tak.

Vedhæftet fil: example.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2018 af peter lind

Du må fortælle noget mere. Hvad er formålet med algoritmen ? Had er de forskellige variable ? Hvad er ideen bag algoritmen ?

Svar #2
31. oktober 2018 af Rossa

Tak at du skriver.

Algoritmen The Forward Algorithm tilhører under Hidden Markov's Model, og den giver os muligheden f. eks.  til at beregne sansynligheden for en given "sequence" af DNA.

Jeg mega svært med algoritmen, og deefor prøver jeg til at forstå algoritmen ved at regne en opgave.

Det forstås som om opgaven er løst, men alligevel for mig..

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. oktober 2018 af peter lind

Det er meget fornuftigt af dig at ville regne et eksempel i detaljer og man kan da godt regne på en algoritme uden at forstå noget som helst. Det kræver at man har en overgangsmatrix og nogle begyndelsesbetingelser. Jeg skal altså vide noget mere for at gå igang. Kan du ikke selv komme med en rimelig overgangsmatrix. Er  f en resultatvektor ? Skal den ende med en stabil resultatvektor ?. Jeg er ikke biolog så hvad det angår er jeg helt på bar bund.

Svar #4
31. oktober 2018 af Rossa

Jeg har vedhæftet opgaven, og opgaven er beregnet.
Alt jeg har beskrevet ovenpå er ind i opgaven.

Hvis du  læser opgaven på side 3/4, kan du møde f_1(1) osv..  Desværre har jeg svært med at forstå, men opgaven er beregnet.

Jeg ville have  f_2(2) ,\ \ f_3(3)\ \text{og}\ \ f_4(1) beregnet symolsk.

Det vedhæfter jeg igen

Vedhæftet fil:example.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #5
01. november 2018 af peter lind

Jeg tror du har helt misforstået meningen med algoritmen. Det er ikke meningen at den skal regnes symbolsk. Regneopgaven er så kompliceret at man har opgivet. Så vidt jeg kan se er de mulige udfald af f(i) kun heltal, så allerede efter første iteration har du ikke nogen  fast værdi af f(i) som du kan gå videre med. Det eneste du kan gøre er at beregne derefter er alle mulige kombinationer af dem (d.v.s. 16 muligheder) og alle mulige sandsynligheder for hver af disse 16 muligheder. Det skal så gentages igen og igen indtil du ikke orker mere

Skriv et svar til: Algoritme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.