Matematik
VEKTOR HJÆLP
er venlig sjæl som kan forklare mig hvordan jeg finder normalvektor og retningsvektor for nedenstående linie?
dem til venstre skal stå oppe og dem til højre nede. Har skrevet den på den måde da jeg ikke ved hvordan jeg skal gøre det herinde på studieportalen.
??:(?? ??) = (4 2 ) + ?? · (2 8 )
Svar #2
02. november 2018 af MatHFlærer
Jeg går i hvert fald ud fra, at det er sådan du mener.
Hvis din retningsvektor er:
Så er din normalvektor:
I dit tilfælde kender du retningsvektoren men ønsker normalvektoren. Så og
, så
og derfor er
Du kan nemt tjekke ved at tage tværvektoren på normalvektoren og se, om ikke du får retningsvektoren.Du kan også bare vælge at tage tværvektoren direkte fra retningsvektoren og få en normalvektor som
hvilket kan bruges også.
Svar #3
02. november 2018 af AMelev
Det er en god ide, at uploade et billede af opgaven, så vi ikke skal gætte på, hvad du mener.
Svar #4
02. november 2018 af nutellaelsker
ok wtf?? ved slet ikke hvor de spørgsmåltegn kom fra hahaha, men tak for hurtig svar. Er igang med at kigge og prøve at forstå det du har skrevet, da jeg har en dårlig forstand på matematik. :-)
Svar #6
02. november 2018 af AMelev
l: Her har du retningsvektoren , og en normalvektor er
.
Et punkt på linjen er fx (for t = 0) P(4,2)
m: Standardligningen a(x-x0) + b(y-y0) = 0, hvor er normalvektor og (x0,y0) er et punkt på linjen.
n: Næsten standardligningen, men du skal i de to sidste led sætte 2 uden for parentes - så har du den.
f: som l
j: a(x-x0) + b(y-y0) = 0 ⇔ ax + by - ax0 - by0 = 0.
Normalvektor (a,b): a og b aflæses som koefficienter til hhv x og y.
Punkt: Sæt fx x = 0 og bestem y.
k & g: som l
h som j NB! a = 0
Svar #8
03. november 2018 af nutellaelsker
Tusind tak for din hjælp, har bedre styr på det. Har du lige muligheden for at evt kort forklare igen om hvordan man bestemmer punktet?
Svar #9
03. november 2018 af ringstedLC
a) I parameterfremstillingerne har du umiddelbart et punkt. I de reducerede ligninger, undtagen h, sættes x = 0 og y beregnes, ex:
I h er y en konstant, hvilket betyder, at punktet fx er (0, y).
Svar #11
03. november 2018 af ringstedLC
b) Her vil det rart med en tegning af fx retningsvektorerne:

rf og rh (røde) ser ud til at være parallelle. Og rg og rm (blå) ditto. To parallelle vektorers determinat er nul:
rl og rn (magenta) ser ud til at være vinkelrette. To vinkelrette (ortogonale) vektorers skalarprodukt er nul:
rj og rk (sorte) ser ikke ud til at være hverken parallelle eller ortogonale.
Svar #12
04. november 2018 af nutellaelsker
tusind tak for jeres hjælp. Jeg er meeeget langsomt opfattende i matematik så er stadigvæk igang med at undersøge og prøve at forstå alt det i har skrevet, selvom det egentligt hverken burde være for svær eller nemt :-)
Skriv et svar til: VEKTOR HJÆLP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.