Matematik
Linearitetsbetingelser
Hej jeg sidder med et spørgsmål omhandlende linearitetsbetigelserne
Jeg er givet delmængden U = {P(x) ∈ P2(R) | P(4) = 0 } og skal så angiv en lineær afbildning f : P2(R) -> R som har U som kerne. Den har jeg fundet til f: u -> u(4). Men hvordan argumentere jeg for det? tænker at jeg skal bruge de der linearitetsbetigelser men er ikke sikker på hvordan
Svar #1
07. november 2018 af AskTheAfghan
Vis en hel opgave. Spørger du om at finde en funktion f sådan at ker f = U? Hvad betyder P(x), P2(x), u og u(4)?
Svar #2
08. november 2018 af SJ199
Det er opgave 2c jeg sidder med. Jeg har som sagt fundet den lineære afbildning til f: u -> u(4) men ved ikke hvordan jeg skal argumentere for det.
Svar #3
09. november 2018 af AskTheAfghan
Du har stadig ikke forklaret hvad u og u(4) er ... og du har ikke skrevet hvordan din funktion f ser ud. Uanset hvordan din funktion f ser ud, skal du tjekke, om f er lineær, og om ker f = U. Du skal huske på, at U er bare mængden af alle polynomer af højst 2. grad med 4 som rod. For eksempel (x - 4)2 tilhører U.
Svar #5
10. november 2018 af Brusebad (Slettet)
Er f lineær?
For f : P2(R) → R givet ved f(p) = p(4) kan du tage to polynomier p, q i P2(R) og a i R og kigge på om linearitetsbetingelserne er opfyldt - dvs. gælder der at
f(p + q) = f(p) + f(q), hvor p + q er punktvis addition i vektorrummet af polynomier
f(a * p) = a f(p),
(eller alternativt bare om f(a * p + q) = a f(p) + f(q) er opfyldt)
Ker f = U?
Det gælder jo næsten per konstruktion af f at ker f = U, men hvis man insisterer på at ville gøre mere ud af det, så kan du gøre som følger:
Tag p i ker f og vis at det ligger i U
Hvis p ligger i ker f så er p(4) = f(p) = 0 dvs. p ∈ U da p(4) = 0
Tag p i U og vis at det ligger i U
Gør noget tilsvarende her.
Skriv et svar til: Linearitetsbetingelser
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.