Fysik

PN overgangen? Solceller

11. november 2018 af Remilys - Niveau: 9. klasse

Hej :) 

Jeg har en fremlæggelse om hvordan solceller virker, og har godt styr på hvad et N-lag og P-lag er. Men jeg har stadig problemer med at forstå hvordan det er PN overgangen helt præcist virker? Har søgt og søgt men kan ikke rigtig forstå det? - Det jeg har forstået indtil videre er at elektronerne fra N laget og hullerne fra P laget mødes der hvor N-laget og P-laget mødes og blandes, og former en slags barriere. Men kan ikke rigtig forstå hvad det er der sker efter det?

Er der nogen der kan komme med en enkel forklaring om hvordan PN overgangen virker? :)) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. november 2018 af Eksperimentalfysikeren

I overgangen melle P-lag og N-lag vil elektroner fra N-laget mødes med huller fra P-laget. Elektronerne vil blive tiltrukket af hullerne og "falde ned i hullerne", hvorved de forsvinder, for hullernes vedkommende ved at de fyldes op, for elektronernes vedkommende ved at de skifter fra at kunne bevæge sig frit til at sidde som del af en atombinding i krystallen. Når en elektron på denne måde forlader N-laget, bliver N-lagets elektriske ladning positiv, hvilket frastøder hullerne fra P-laget. Tilsvarende vliber P-laget negativt ladet, fordi der er huller, der har forladt det. Derfor frastøder det elektronerne fra N-laget, så der opstår en ballance, hvor der ikke er elektroner og huller i overgangslaget.


Svar #2
11. november 2018 af Remilys

Mange tak! :) 


Skriv et svar til: PN overgangen? Solceller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.