Matematik

Aunnitetsopsparing opg.

15. november 2018 af Elninoo - Niveau: C-niveau

En der kan se om jeg har gjort følgende opgave korrekt. Derudover har jeg behov for hjælp til den nederste opgave. Hvordan kan jeg omregne de 0.35% til hvert måned, i 49 terminer?? Er lidt i tvivl. 

Har vedhæftet et billed. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. november 2018 af Haider7

Du skriver jo at renten er 0.35% pr måned i det skærmbillede du har sat ind?

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. november 2018 af AMelev

Prøv lige at lægge opgaveformuleringen op, så kan vi bedre hjælpe.


Svar #3
15. november 2018 af Elninoo

Det er spørgsmålet om "På den anden konto indsatte han 1000 kroner hver måned, til 0.35% rente per måned. Det ovenover har jeg svaret på i det andet skærmbilled jeg lagde op. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. november 2018 af AMelev

Der er to almindelige typer opsparing:
a) Fremskrivning: Der indsættes et beløb én gang for alle, og det står så og trækker renter i et antal terminer
b) Annuitetsopsparing: Der indsættes et fast beløb hver termin n gange og Saldoen angives umiddelbart efter sidste indbetaling.

I 1. tilfælde indbetales der kun én gang, så der skal du bruge fremskrivningsformlen - ikke annuitetsformlen. Der angives ikke noget om renteterminer, så der må du gå ud fra, at der er årlige rentetilskrivninger, så n = 4 og r = 0.045.

I 2. tilfælde indbetales et fast beløb hver termin, så her skal du benytte annuitetsformlen. Der er tale om mdl. terminer, så det bliver 48 mdr på 4 år, men så sætter han også lige ind en sidste gang, så n = 49.
Den mdl. rente er 0.35%, så r = 0.0035 og beløbet, der indsættes hver gang er 1000 kr.


Svar #5
15. november 2018 af Elninoo

Okay. Kan dette passe til B så? Denne udregning her.  Og kan du muligvis skrive den formel jeg skal bruge til opg 1 ind her? Er lidt i tvivl om hvilken det er. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. november 2018 af AMelev

Den er i orden, men du skal i dit svar lige overveje, hvor mange decimaler, du skal have med.
Desuden forstår jeg ikke, at du bruger solve. Hvorfor beregner du ikke bare brøken?

Fremskrivningsformlen må du selv slå op i din lærebog eller eller formelsamling, hvis du har en sådan. Det lærer du mest af. Skriv igen, hvis det ikke lykkes.


Svar #7
15. november 2018 af Elninoo

Hvad mener du med, hvorfor jeg ikke bare beregner brøken? Er det ikke fint, hvis jeg skriver alle decimaler, eller bare de første 2


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. november 2018 af AMelev

Det er dit "misbrug" af solve i stedet for bare at beregne A:=b\cdot \frac{(1+r)^n}{r}, jeg undrer mig over.

Det er jo saldoen på bankkontoen, så i dit svar skal der kun være de 2 decimaler, der vil være på en kontoudskrift fra banken, men i din beregning må du gerne have flere med.


Svar #9
15. november 2018 af Elninoo

Tak! :D Har brugt den formel i stedet for. Kan stadigvæk ikke finde den formel du snakker om til opg 1.. Har nemlig ikke fået udleveret nogle formel samlinger.. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. november 2018 af AMelev

Det er den samme formel, men en mere direkte (og mere overbevisende) måde at beregne på.
Fremskrivningsformlen Kn = K0·(1 + r)n, hvor Ker det indsatte beløb og  Kn er saldoen efter n terminer.


Svar #11
15. november 2018 af Elninoo

Hej igen. Ved du hvad der går galt, når jeg prøver at opstille det som fremskrivningsfaktor formlen? 


Brugbart svar (0)

Svar #12
15. november 2018 af Haider7

Du skal jo bruge annuitetsformlen i spørgsmål 2 for at beregne saldoen efter 49. Indbetaling.

Du skal bruge fremskrivningsformlen i spørgsmål i hvor du indsætter et engangs beløb på 30000 som står og trækker renter.

Brugbart svar (0)

Svar #13
15. november 2018 af Haider7

Altså
1. 30.000*(1+0.045)^4

Svar #14
15. november 2018 af Elninoo

Ja, sorry er lidt træt. Har lavet nogle åbenlyse fejl, som jeg har ændret. Har ændret det i spørgsmål 1. Se vedhæftet billede. Kan det passe?

Og har brugt aunnitetsformlen i spørgsmål 2. For at løse opgaven. 


Brugbart svar (0)

Svar #15
15. november 2018 af Haider7

Yes det korrekt

Svar #16
16. november 2018 af Elninoo

Har dog allersidste spørgsmål. Så jeg helt done. Hvordan skal jeg omregne den årlige rente i denne opgave. 


Brugbart svar (0)

Svar #17
16. november 2018 af Haider7

Du skal bruge renteformlen.
Se her

https://www.studieportalen.dk/kompendier/matematik/formelsamling/rentesregning/renteberegning

Brugbart svar (0)

Svar #18
16. november 2018 af Haider7

Du kan også bruge rente funktionen i excel for at udregne det.

Svar #19
16. november 2018 af Elninoo

Tak for hjælpen :D


Skriv et svar til: Aunnitetsopsparing opg.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.