Samfundsfag

Hvad er ventes politik overordnet?

25. november 2018 af Matdrengen - Niveau: 8. klasse

Hej. Jeg skal skrive hvad venstres politik er men der er jo flere kategorier så jeg tænkte at skrive overordnet om deres politik men jeg synes det er svært at skrive om da jeg ikke kender så meget til venstres politik og ikke helt forstår de ting de skriver på deres hjemmeside.Så det var bare om du ikke kunne fortælle mig om venstres politik overordnet Tak på forhånd:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. november 2018 af MaiiDevon

Prøv at undersøge hvor Venstre ligger henne på det politiske landskab.

Det politiske landskab:

https://www.clioonline.dk/samfundsfaget/emner/politik/det-politiske-landskab/det-nye-politiske-landskab/

For at forstå det politiske landskab, skal du nok sætte dig ind i ordene "værdipolitik" og "fordelingspolitik". 

Fordelingspolitik:

Her bliver partierne placeret efter deres syn på fordelingen af samfunds ressourcer. De venstreorienterede partier ønsker høje skatter og høj omfordeling. Omvendt ønsker de højreorienterede lave skatter og lavere omfordeling.

Værdipolitik:

Her placerer man partierne efter deres syn på værdier. Partier med velvilje over for miljø, ulandshjælp, indvandring og kulturstøtte mm. kaldes for værdipolitisk venstreorienterede. Partier med ønske om fx en stram ulændingepolitik kaldes værdipolitisk højreorienteret.

Hvad betyder ordet "omfordeling"?

Omfordeling går ud på, at dem med højere indkomster betaler mere skat end dem med lavere indkomster. Disse skatter finansierer bl.a. vores velfærdsstat, der sørger for gratis skolegang, SU, gratis behandling på sygehusene og hos lægen, kontanthjælp, børnepenge mm. 

Venstres politik:

Du kan bl.a. undersøge:

1) Er Venstre tilhænger af lave skatter (lav omfordeling) eller høje skatter (høj omfordeling)?

2) Hvilken holdning har Venstre til miljø- og ulændingepolitik?


Skriv et svar til: Hvad er ventes politik overordnet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.