Samfundsfag

Paragraffer fra grundloven: Straf, retssikkerhed mm, hvilke???

27. november 2018 af MDHF - Niveau: B-niveau
Det er eksamens tid og jeg har skal til fællesfaglig eksamen - har fået fornøjelsen af forbrydelse og straf som over emne, fra kristendommen til i dag som under. Jeg klar over der sker et skæl med grundlovens indførsel. Jeg har grundloven til rådighed på e-bog og har derfor mulighed for at kigge, derfor kunne jeg godt tænke mig noget mulig guidning til nogen brugbare paragraf numre og måske særlige historie tilhørende dem. ??

Brugbart svar (1)

Svar #2
04. december 2018 af 1234321234

Jeg er ikke 100 procent sikker på, om du mener at du skal kigge på Junigrundloven eller Grundloven af 1953, men så længe det er Grundlovens betydning du leder efter, ville jeg kigge særligt mod bestemmelsen om magtens tredeling: § 2 i Junigrundloven og § 3 i Grundloven af 1953. Den kan ses i sammenhæng med bestemmelsen om Danmarks indskrænket-monarkiske regeringsform, som dog er af lidt mere symbolsk karakter. (§ 1 i Junigrundloven og § 2 i Grundloven af 1953)

Derudover ville jeg kigge mod bestemte frihedsrettigheder, særligt

ο ytringsfriheden (1849: § 91    -   1953: § 77)

ο forsamlingsfriheden (1849: § 93   -   1953: § 79)

ο foreningsfriheden (1849: § 92   -   1953: § 78)

Eventuelt kan der også kigges på rettigheder som

ο Retten til den personlige frihed (1849: Findes ikke    -    1953: § 71, stk. 1)

ο Religionsfriheden   (1849: §§ 81 og 84   -    1953: §§ 67 og 70)

Det er dog nok særligt de første tre rettigheder, der har haft en betydning i overgangen fra Enevælden til det spæde demokrati.

Jeg håber, at du finder nogle af bestemmelserne brugbare, og ellers må du endelig række ud. Uden at have adgang til den fulde side kan jeg desuden se, at der findes gode forklaringer til en del af bestemmelserne i #1


Skriv et svar til: Paragraffer fra grundloven: Straf, retssikkerhed mm, hvilke???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.