Kemi

Enzymet Katalase

08. december 2018 af Tuber - Niveau: A-niveau

Hej! Jeg er igang med min SRP om enzymet katalase. Jeg skulle undersøge om den enzymkatalyserede spalning af hydrogenperoxid følger Michaelis-Menten-ligningen.

Jeg stod for at lave mine egne opløsninger og jeg er i tvivl om jeg har gjordt det rigtigt.

I forsøget skulle jeg bruge en catalaseopløsning med aktiviteten (ca.) 380 U/mL i 1 liter vand. Mit enzym har aktiviteten 20.000/50.000 U/mg (jeg beregnede med 20.000). Jeg lavede udregningen:

20.000/1000=20, så regner jeg i mL

380/20=19

Derfor kom jeg frem til at jeg skulle benytte 19mg i 1L vand for at få aktivitet på 380U/mg. Virker det rigtigt?

Efterfølgende lavede jeg kun 1 af 8 delforsøg, da min lærer mente mine resultater ikke var de bedste, da min opløsning kun "tabte" 0.07g på 400 sekunder. Virker det som forlidt? Jeg har nemlig ingen anelse (og det gør min lærer heller ikke). Det skal siges min lærer ikke har lavet forsøget før.

Desuden bagefter delforsøget testede jeg min opløsning af hydrogenperoxid med permanganat og jeg skulle hælde en del på før den skiftede farve. Så jeg er ret sikker på der ikke er gået noget galdt med den opløsning.


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. december 2018 af Pirgos (Slettet)

1 liter Katalase-opløsning med koncentrationen 380 U / ml skal i alt

indeholde 380 000 U katalase, så hvis dit enzym indeholder 20000 U / mg 

skal du bruge 380000 U / 20000 U / mg = 19 mg

Så din opløsning er korrekt mht koncentration


Skriv et svar til: Enzymet Katalase

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.