Psykologi

Psykologisk teori om samfundets skyld

09. december 2018 af josephine0 - Niveau: B-niveau

Hej

Er der nogen, der ved, om der findes en psykologisk teori, der modsat udviklingspsykologien, som bygger på, at barndommen har noget at gøre med, hvor man ender som voksen, mener, at det er samfundets skyld? Meningen med teorien er, at den gerne skal sætte udviklingspsykologien i perspektiv. 

Tak på forhånd!


Brugbart svar (2)

Svar #1
09. december 2018 af Smut1

Udviklingspsykologien er ikke en teori, men et psykologisk område, der undersøger menneskes udvikling, og ofte barnets udvikling. 

Man skelner mellem det psykologiske og det sociologiske. Sociologien beskæftiger sig med mennesker som sociale individer. Mellem psykologien og sociologien ligger et område som hedder socialpsykologi, der er interesseret i, hvordan individet påvirkes af dets sociale omgivelser. Hvis du da tager fat i noget kritisk socialpsykologi vil du se, at det er både sociologisk og socialpsykologisk, da den kritiske socialpsykologi interesserer sig for, hvordan individet påvirkes af det sociale, såvel som hvordan det sociale eksisterer forud for individet, og skaber dette. Postmodernismen ligger også i dette felt.


Svar #2
09. december 2018 af josephine0

Har du måske mulighed for at komme med et eller flere eksempler på socialpsykologiske teorier, der handler om det her med, at det er samfundets skyld? Har googlet mig lidt frem og blandt andet set i vores psykologibog, men der står kun noget om grupper og individets ageren i disse, hvilket ikke er noget, jeg som sådan kan bruge, da min person fra min case ikke tydeligt tilhører nogen bestemt gruppe. Eller har jeg bare misforstået noget??? :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. december 2018 af Smut1

Nej, du har ikke misforstået noget?? Den om gruppeadfærd fra din bog er blot en ud af mange teorier. Men man kan ikke rigtig snakke om en modsætning til udviklingspsykologien.  

Jeg kan ikke komme med en teori, da jeg ikke ved, hvad du skal analysere, og dermed hvilken teori, der best understøtter din analyse. Men her har du da nogle navne du kan google, og så må du selv se, hvad virker mest oplagt til casen: Stuart Hall, Kenneth Gergen, Anthony Giddens, Michel Foucault, Pierre Bourdieu, Erving Goffman, Jürgen Habermas.


Svar #4
09. december 2018 af josephine0

Tusinde tak! 


Svar #5
09. december 2018 af josephine0

Jeg har lige et sidste spørgsmål. Min case er den amerikanske seriemorder Aileen Wuornos, der i sin barndom er blevet misbrugt seksuelt, hvorfor jeg kommer til at have en del om udviklingspsykologi, og om barndommen kan have spillet en rolle for, hvorfor hun endte med at slå sine klienter ihjel (hun var prostitueret). Min vejleder vil gerne have, at jeg inddrager socialpsykologi (for som sagt at sætte udviklingspsykologien i perspektiv) i min analyse af filmen "Monster" (2003), der handler om Wuornos, men hun svarer mig ikke rigtig på, hvordan jeg skal bruge det. Har du evt. et bud på det? Ved godt, at det ikke er sikkert, at du har hørt om hende eller set filmen, så forventer selvfølgelig heller ikke, at du kan svare på spørgsmålet.


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. december 2018 af Smut1

Jeg har set filmen, men kan desværre ikke huske den i detaljer. Men at hun er postuteret, stofmisbruger og hjemløs er "ydre faktore" som påvirker indvidet. Med andre ord befinder hun sig i en bestemt social gruppe, hvilket Stuart Hall's teorier godt kunne anvendes i forbindelse med.   


Svar #7
10. december 2018 af josephine0

Tror du, det er muligt at tale om Pygmalion-effekten i forbindelse med Aileen Wuornos? Jeg tænker, at hvis elever påvirkes af deres lærer i en sådan grad, at de elever, der bliver betegnet som de dygtige, klarer sig bedre end de elever, der bliver betegnet som mindre dygtige, så kan det måske være det samme ude i samfundet? Hvis samfundets forvetninger til og tro på, at hhv. prostituerede, alkoholmisbrugere og hjemløse, ikke kan klare sig specielt godt, så bliver det måske endnu sværere at komme ud af netop dette, hvorfor Wuornos har kørt i samme spiral uden at have muligheden for at slippe væk fra det hele. 

Det bliver også nævnt flere gange i filmen, at Wuornos er "someone like that", dvs. prostitueret, hvilket kan fortælle noget om samfundssynet på netop den gruppe af samfundet. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. december 2018 af Smut1

Jeg synes, det er en rigtig fin perspektivering! Men jeg tror,  at din lærer og censor vil synes, at den er lidt søgt, da der ikke er en direkte sammenhæng mellem det at være i et klasselokale og få tildelt en social rolle. Du overfører et meget konkret eksperiment til en samfundsmæssig sammenhæng uden nogen synlig tråd. 

Ordet du gerne vil bruge i din opgave hedder "diskurs".


Svar #9
10. december 2018 af josephine0

Ja, det har du nok ret i. Tak for svar og al hjælpen :-)


Skriv et svar til: Psykologisk teori om samfundets skyld

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.