Matematik

Sandsynlighedsregning, enarmet tyveknægt

12. december 2018 af bpnissen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg sidder her med en opgave, hvor jeg skal beregne hvad sandligheden er for at vinde en gevinst på en enarmet tyveknægt, heraf er der oplyst, at der er 3 ruller med 24 positioner á forskellige symboler. 

a) der skal opstilles en potensfunktion til at beregne sandsynligheden for at få 3 ens symboler (q) på række, hvordan gøres det? 

b) Derudover skal der opstilles en potensfunktion til hvad sandsynligheden er for at få  3 ens symboler (e) på række, men hvor der er 2 af symnbol e på alle tre ruller. 

Håber i kan hjælpe.  


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2018 af peter lind

a)  Hvis der er 24 symboler på hver rulle og der er lige stor sandsynlighed for hver symbol er sandsynligheden for hver rulle 1/24

b) hvad betyder   "3 ens symboler (e) på række, men hvor der er 2 af symnbol e på alle tre ruller. "


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. december 2018 af AMelev

Jeg har svært ved at få øje på en potensfunktion, sandsynligheden er et tal.

a) Sandsynligheden for at få 3 (q)'er, dvs. (q) og (q) og (q) er 1/24·1/24 ·1/24 = (1/24)3 jf. #1

b) Jeg læser det, som at to af de 24 symboler er (e), dvs. at sandsynligheden for at få (e) på en rulle er 2/24 = 1/12.
Dermed er sandsynligheden for 3 (e)'er (1/12)3


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. december 2018 af peter lind

Jeg læser a som at der q kan være et vilkårlig symbol og så er der 24 mulighede for q Sandsynligheden er så 24*(1/24)3 = (1/24)2


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. december 2018 af SuneChr

SP 131220180130.JPG.

Vedhæftet fil:SP 131220180130.JPG

Svar #5
13. december 2018 af bpnissen (Slettet)

"e" skal forstås som et vilkårligt symbol, såvel som "q". Det var bare to forskellige symboler. 

AMelev, det var det jeg ledte efter, tusinde tak :) 


Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning, enarmet tyveknægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.