Kemi

Hjælp til SRP....

17. december 2018 af DeltaEkkoAlfa - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg har lavet et forsøg i sammenhæng med min SRP. I dette forsøg skal jeg finde ud af hvor meget sukker der er i en sukkerroe ved hjælp af drejningsvinklen af sukkeropløsninger og ud fra sukkerroevandet. Jeg har lavet en standardkurve med de forskellige opløsninger og deres drejningsvinkel, og jeg har også fundet sukkerroevandet drejingsvinkel. Hvad jeg ikke kan finde ud af nu er hvordan jeg skal komme frem til koncentrationen af sukker i sukkerroevandet ud fra kurven...

Jeg er kommer frem til denne formel: [specifik drejning]=observeret drejning/(længden af prøverøret*koncentrationen)

Men kan simepelthen ikke finde ud hvordan jeg skal bruge den....

Håber der er nogle der kan og vil hjælpe :))

Tak på forhånd ! :))


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2018 af Heptan

Jeg vil gætte på at du har:

Lavet en ret linje med "observeret drejning" på y-aksen og koncentrationen på x-aksen. Således får man en linje på formen

y = ax+b
eller
observeret drejning = [specifik drejning] · (længden af prøverøret) · koncentrationen + b

hvor b formentlig er lig 0 (skæringen med y-aksen). Koncentrationen svarer så til x, og hældningen a = [specifik drejning] · (længden af prøverøret). Hvis man så indsætter tallene, skal man bare isolere x i ligningen.


Svar #2
17. december 2018 af DeltaEkkoAlfa

Den kurve jeg har lavet er for fem opløsninger, konc. På x og drejningsvinkel på y ja. Men mit sukkerroe vand vil du ikke være på kurven når jeg ikke har dens konc. Hvordan kan jeg så få den koncentration uden af den er på kurven. Hva skal jeg gøre med dens drejningsvinkel når jeg ikke har dens konc.?
Tak! :))

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. december 2018 af Heptan

tag din ligning

y = ax+b

hvor a og b er talværdier,
og indsæt y = sukerroe vands drejningsvinkel

Og isolér x på lommeregner eller i hånden:

x = (y-b)/a = koncentration


Svar #4
17. december 2018 af DeltaEkkoAlfa

Aaahhh! Tusind tak! :DD

Skriv et svar til: Hjælp til SRP....

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.