Fysik

Nyttevirkning for en mikroovn

20. december 2018 af nicoholdt - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg har problemer med at forstå hvordan jeg skal udregne denne opgaver herunder. Det ville være virkeligt rart med noget hjælp.

En mikrobølgeovn har effekten 1200 watt. Vi sætter et overdækket tyndt bægerglas med 1 L vand med temperaturen 15 grader (celsius) i ovnen, og tænder den i 2 minutter. Vandets temperatur stiger dermed til 32 grader (celsius)

Bestem mikrobølgeovnens nyttevirkning:


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. december 2018 af peter lind

m*c*ΔT/(1200W120s)  m masse af vand  c er vands varmefylde ΔT er temperaturstigningen


Svar #2
20. december 2018 af nicoholdt

Ja, det fik jeg det også til. Godt.

Men jeg skal helst regne nyttevirkningen ud i procent. Ved du hvordan man gør det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. december 2018 af peter lind

gang med 100


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. december 2018 af ringstedLC

\begin{align*} E_{ud} &= m\cdot c\cdot \Delta T\;,\;E_{ud} = P_{ud}\cdot t \\ E_{ud} &= 1\cdot 4.185\cdot 10^3\cdot \left ( 32-15 \right ) \;\left ( \frac{kg\cdot J\cdot \left ( K-K \right )}{kg\cdot K}= J\right ) \\ E_{ud} &= 71145\; J \\ P_{ud} &= \frac{E_{ud}}{120}\;\left ( \frac{J}{s}=W \right ) \\ P_{ud} &= \frac{71145}{120}\approx 593\;W \\ Nyttevirkning &= \frac{P_{ud}}{P_{ind}} =\frac{593}{1200}\;\left ( \frac{W}{W}=1 \right ) \\ Nyttevirkning_{(\%)} &= \frac{P_{ud}\cdot 100}{P_{ind}}\%= \frac{593\cdot 100}{1200}\%\;\left ( \frac{W}{W} \right )\%\approx49\% \end{align*}

Det er altså ca. halvdelen af den tilførte effekt, der overføres direkte til vandet. Det skyldes, at den transducer (magnetron), der genererer mikrobølgeeffekten, har en relativ lav virkningsgrad. Et lignende forsøg med en elkedel burde give en højere nyttevirkning.

Mikrobølgeovnen bør altså ikke anvendes til opvarmning af vand af energimæssige årsager.


Skriv et svar til: Nyttevirkning for en mikroovn

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.