Kemi

Hvad bliver pH?

23. december 2018 af Egofaciens - Niveau: B-niveau

Jeg er i gang med at læse til eksamen hence mine mange kemi-relaterede spørgsmål, jeg har fået stillet ...

Jeg tror, at jeg ikke er så stærk i kemi, fordi jeg ikke kan se det for mig! Ligesom dette spørgsmål. Jeg har ingen ide om, hvordan jeg skal svare på den. Jeg ved, at jeg skal finde pH, ja og hertil kender jeg disse pH-formler:

- [H3O+]=10^(-pH) eller pH=-log[H3O+]

- pOH = 14-pH eller pOH=-log[OH-]

I denne specifikke opgave ved jeg, at det er en vandig opløsning og at 1 mL = 20 dråber, og at der til 1 dL rent vand tilsættes 1 dråbe 0,1 M HCl opløsning ... 

Så jeg kender koncentrationen af én dråbe af et eller andet .... Og jeg kan desværre ikke tænke mig frem til, hvad det overhovedet kan hjælpe mig med og hvordan jeg skal løse resten af opgaven :(

Til sidst, ville jeg være så lykkelig, hvis der var en, der kunne anbefale mig en måde, hvorpå jeg bedst kan læse op til en skriftlig kemi-eksamen på og hvordan I måske selv har grebet den an? Jeg prøver at løse så mange eksamensopgaver, jeg kan nå til min eksamen, men nogen gange virker det helt sort, fordi jeg føler, at jeg sidder fast ved nogen opgaver, som jeg nok allerede nu burde have styr på .. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. december 2018 af mathon

               \small HCl\, _{\textit{(aq)}}\quad\textup{er 100}\%\textup{ ioniceret.}

               \small HCl\, _{\textit{(g)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \longrightarrow \; H_3O^+\, _{\textit{(aq)}}\; +\; Cl^-\, _{\textit{(aq)}}

              \small n_{HCl}=\left ( \tfrac{1}{20}\cdot 10^{-3}\; L \right )\cdot \left ( 10^{-1}\; \tfrac{mol}{L} \right )=\left ( 5\cdot 10^{-5}\; L \right )\cdot \left ( 10^{-1}\; \tfrac{mol}{L} \right )=5\cdot 10^{-6}\; mol \small H_3O^+\textup{-koncentration:}   

              \small \small \left [H_3O^+ \right ]=\frac{5\cdot 10^{-6}\; mol}{1\; dL}=\frac{5\cdot 10^{-6}\; mol}{10^{-1}\; L}=5\cdot 10^{-5}\; M

              \small pH=-\log\left (\left [H_3O^+ \right ] /M \right )=-\log\left (5\cdot 10^{-5} \right )=4.7          


Skriv et svar til: Hvad bliver pH?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.