Biologi

DNA - to eller en streng?

28. december 2018 af Alrighty - Niveau: C-niveau

Som jeg forstår, så består DNA af én streng (kromatid) når cellen ikke er ved at deles, og af to strenge (to søsterkromatider) inden der forekommer celledeling. 

Der står dog i min fagbog at ''et DNA-molekyle består af to enkelte DNA-strenge, der er viklet rundt om hinanden''. 

Hvad er op og ned her?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. december 2018 af peter lind

Det er korrekt alt sammen. Ved e DNA molekyle forstås molekylet ved normale omstædgheder altså når den ikke er ved at dele sig


Svar #2
28. december 2018 af Alrighty

Ja, men når den ikke er ved at dele sig, så er det jo netop kun en streng?


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. december 2018 af peter lind

Det er en dobbeltstreng der er snoet ind i hinanden. Når de deler sig, bliver de til to enkelt strenge

Du kan se nærmere på https://da.wikipedia.org/wiki/DNA


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. december 2018 af EnStuderende

Tror det, der forvirrer her, er ordet 'streng'. DNA i kromosomer er altid dobbeltstrenget, medmindre det er ved at blive replikeret eller transkriberet. Også i kromatider. Streng er ikke det samme som kromatid. Før cellen deles, har den 46 par (eller 23 par) kromosomer. Alt dette er dobbeltstrenet DNA. Når cellen deles, åbnes DNA'et, og der dannes et tilsvarende dobbeltstrenget DNA-molekyle (se billede herunder til højre). Faktisk beskyttes det DNA, der er enkeltstrenget under åbningen af ds-DNA af proteiner, da enkeltstrenget DNA er ekstra sårbart.

Når det hele er replikeret, ses det karakteristiske X-formede kromosom (billede herunder til venstre). Dette består af to søster-kromatider (ét søsterkromatid indikeret ved 1-tallet), som holdes sammen af centromeren, men der er stadig kun ét kromosom, derfor ændrer antallet af kromosomer sig ikke, selvom der er kommet dobbelt så meget DNA. De to søsterkromatider splittes ad ved celledeling, og betegnes hver for sig kromosomer, nu i hver sin celle.

Egentlig er DNA'et dobbeltstrenget stort set dobbeltstrenget hele vejen igennem.


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. december 2018 af AngelOneOne

Hej,

Her tror jeg også vu skal tænke på at dansk i den sammenhæng er upræcis. Når jeg siger DNA streng og DNA streng, kan du ikke høre hvilken der er den enkelt strengede, og hvilken der er den dobbeltstrengede.

Hvis jeg giver dig en sytråd, er det en flettet tråd af... Ja - flere tråde. Igen, du kan ikke høre om der er tale om en enkelt tråd, eller en sammenfletning af flere tråde. Det er stadig bare en tråd.

På engelsk skelnes der mellem string og strand. En "DNA string", er én tråd af et DNA molekyle og "DNA strand", er det dobbeltstrengede DNA molekyle. Eller sagt på en anden måde, en "DNA string" definerer rækkefølgen af baser i en enkelt streng af DNA og en "DNA strand" beskriver den snoet dobbeltstrengede struktur af DNA.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: DNA - to eller en streng?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.