Kemi

titrering af saltsyre

30. december 2018 af Lise123Lise - Niveau: B-niveau

Vi skal titrere på 200 mL 0,1 M HCl, hvor vi skal bruge phenolphthalein som indikator.

Hvornår finder man ud af hvor stor volume natriumhydroxisopløsning, vi forventer der skal bruges ved titrering?
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. december 2018 af JulieW99

Så vidt jeg husker, fylder i et x-antal ml NaOH i en burette. Her skriver I op, hvor mange ml der er i. Når phenolphthalein så skifter farve (tilsæt det til HCl inden i drypper NaOH i), stopper i og aflæser hvor meget NaOH der er tilbage og finder differencen.

Hvis jeg har fortsået dig korrekt.

- - -

Vh Julie


Svar #2
30. december 2018 af Lise123Lise

Tak for svar, men tror vi skal beregne det i første omgang, da dette spørgsmål er under hypotesen (:


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. december 2018 af JulieW99

Aaah. Reaktionen skrevet op: NaOH + HCl -> H2O + NaCl. HCl og NaOH har ækvivalensforhold 1:1. Så jeg vil gætte på at du skal bruge 200mL NaOH til at neutralisere også. Men ærligt indrømmet, det er lidt langt væk, og jeg har ikke længere mine kemirapporter.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. december 2018 af Sveppalyf

Du skal lige oplyse hvilken koncentration jeres NaOH-opløsning har.


Svar #5
30. december 2018 af Lise123Lise

Den har en koncentration på 0,10 M


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. december 2018 af mathon

\small \textbf{\textsl{raktionsforhold:}}
                                        \small \textup{NaOH : HCl = 1 : 1}

\small \textbf{\textsl{titerligning:}}
                                        \small \begin{array}{rcl} V_{NaOH}\cdot c_{NaOH}&=&V_{HCl}\cdot c_{HCl} \end{array}

                                        \small \small \small \begin{array}{rcl} V_{NaOH}\cdot \left ( 0.10\; M \right )&=&\left ( 0.200\; L \right )\cdot \left (0.10\; M \right ) \end{array}

                                        \small \begin{array}{rclclcl} V_{NaOH}&=&\left ( 0.200\; L \right )\cdot\frac{ 0.10\; M }{0.10\; M}&=&0.200\; L&=&200\; mL \end{array}


Skriv et svar til: titrering af saltsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.