Kemi

Ioner og opløslighed

31. december 2018 af SHF1 - Niveau: B-niveau

kan ioners opløslighed kun findes eskpementelt og man kan ikke bruge elektronegativitet til at for om de er upolære eller polære? 

Danner AgNO ion-dipol binding med vand? det ville jeg tro men grundet til spørgsmålet er at i et gammel tråd blev der sagt den danner hydrogenbindinger?

Nitrat er også særligt letopløselig, da den kan danne hydrogenbindinger med vand, og fordi den ikke passer så godt ind i et iongitter 


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. januar 2019 af Heptan

Nitrat laver både ion-dipol og hydrogenbindinger (det er jo egentlig det samme her). Normalt er hydrogenbindinger mellem neutrale molekyler, så jeg foretrækker at kalde det en ion-dipol binding her.

Jeg mener godt man til dels kan forudse ionforbindelsers opløselighed, men det er lidt kompliceret da man både skal se på:

- Ladningsdensitet

- Dipolmoment

- Den energi det kræver at skille ionforbindelsen ad

- Den energi der frigives når ionerne danner ion-dipol bindinger med vandmolekyler.

- Den favorable uorden der opstår ved opløsning (kaldet entropi)

- Den ufavorable orden der dannes når ionerne danner ordnede ion-dipol bindinger med vandmolekyler (også entropi)


Skriv et svar til: Ioner og opløslighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.