Matematik
Transitiv og refleksiv
Hej SP
Jeg har altid haft svært ved, at se hvornår en relation er transtiv og refleksiv? jeg har en opgave, som jeg ikke kan se hvad er hvad helt 100%. Det samme med de sidste angående og
, og om R*. Den er vedhæftet som et billede.
De to første tænker jeg er sande?
Svar #3
05. januar 2019 af swpply (Slettet)
opgave 1)
R er ikke transitiv, idet at (1,2) ∈ R og (2,3) ∈ R men (1,3) ∉ R.
Opgave 2)
S er refleksiv, idet at et tal a altid er en divisor i sig selv. Hvorfor at (a,a) ∈ S for ehvert a ∈ A.
Opgave 3)
S er transitiv, idet at du generalt har at hvis a er divior i b og b er divisor i c så er a også divisor c. Altså har du at hvis (a,b) ∈ S og (b,c) ∈ S så er det givet at (a,c) ∈ S.
Opgave 4) og 5)
Hvad er definitionen af og
?
Opgave 6)
Den transitive afslutning af R er givet ved
altså indeholder R* 10 elementer.
Opgave 7)
Ja, R* er antisymmetrisk.
Svar #5
#2kan det passe, at R* har 25 par og at den er antisymmetrisk ?
Nej, R* indeholder 10 elementer (dvs. 10 par). Ja, R* er antisymmetrisk. Dette ses nemt ved først at observere at der for ethvert element (a,b) ∈ R* gælder at a < b og eftersom at < er antisymmetrisk har du at R* også er.
Svar #6
05. januar 2019 af Warrio
Når jo 10. det fik jeg også men kom til at multiplicere 5 med 5 for en eller anden grund XD
Svar #7
betyder sammensat
Du har at (1,2) ∈ S og at (2,3) ∈ R, hvorfor at (1,3) ∈ S R.
Antag (for modstrid) at (1,3) ∈ R S, da eksitere der et a ∈ A således at både (1,a) ∈ R og (a,3) ∈ S. Men du har at (a,3) ∈ S hvis og kun hvis a = 1 og eftersom (1,1) ∉ R er dette altså en modstrid. Hvorfor at (1,3) ∉ R
S.
Skriv et svar til: Transitiv og refleksiv
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.