Matematik
Hjælp til Lineær Algebra
Hey derude!
jeg har fået lavet opgave a) b) og c) men jeg er fuldstændig lost i opgave d) og e). En sød sjæl der kan skubbe mig igang ville være lækkert :)
Svar #1
09. januar 2019 af oppenede
e) Egenværdierne over C er den fra b) samt to komplekst konjugerede tal, da det karakteristiske polynomium har reelle koefficienter. Dvs. alle egenværdier er forskellige, hvilket er medfører diagonaliserbarhed (den anden vej gælder ikke).
d) Antag for modstrid at P-1AP = D, dvs. A = PDP-1, hvor D er diagonal og består af egenværdierne inklusiv de 2 irreelle. Hvis P er reel, så må A have en komplekst indgang, da P har fuld rang. A kendes dog og er reel.
Svar #2
09. januar 2019 af Herstall (Slettet)
Jeg kan godt forstå e) nu, men jeg er ikke helt med på d) stadigvæk, kan du uddybe mere?
Svar #3
09. januar 2019 af oppenede
Da P har fuld rang så repræsenterer den en bijektiv afbilding fra R3 til R3 (det samme gælder P-1).
Derfor kan vi kan vælge reel vektor v, så P-1v er en standard enhedsvektor ek,
hvor k vælges så det svarer til hvor der er en kompleks egenværdi i D's diagonal.
DP-1v er så lig en vektor bestående af 0'er samt den komplekse egenværdi, og da P er
bijektiv R3 til R3 (samt fra C3 til C3) så er PDP-1v ikke element i R3 dvs. det er en kompleks vektor.
Jf. #1 har vi desuden Av = PDP-1v
Matrix A gange reel vektor giver dermed en kompleks vektor.
A kan derfor ikke være reel i alle indgange.
Skriv et svar til: Hjælp til Lineær Algebra
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.