Biologi

Kemi i Biologiundervisningen

09. januar 2019 af anna8264 - Niveau: B-niveau

Hej, 

Jeg er blevet lidt i tvivl og forvirret når det kommer til min lærers undervisning i biologi. Han underviser i biologi - som han jo skal - men størstedelen af vores undervisning består af kemi. Jeg ved at biologi på B niveau i gymnasiet indeholder en del kemi, men hvor meget taler vi om? For han har brugt minimum 3 hele moduler på kemi. Kan ikke finde noget i den officielle læreplan, så hører om folk ved det her.

På forhånd, tak.

Anna


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2019 af JulieW99

Hvad er det for noget kemi vi snakker om? Jeg husker bestemt ikke biologi B have synderligt meget kemi.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. januar 2019 af EChristian5945

En stor del af Biologi er forståelse af hvorfor ting sker. F.eks i Nitrogenkredsløbet og fotosyntese. Kemi er etientielt for at forstå biologi, så det er en stor del af faget. Selfølgelig skal det han/hun snakker om være relevant for emnet, så hvis det bare er ligegyldig kemi har du fat i noget.


Svar #3
10. januar 2019 af anna8264

#2

En stor del af Biologi er forståelse af hvorfor ting sker. F.eks i Nitrogenkredsløbet og fotosyntese. Kemi er etientielt for at forstå biologi, så det er en stor del af faget. Selfølgelig skal det han/hun snakker om være relevant for emnet, så hvis det bare er ligegyldig kemi har du fat i noget.

Det er lidt blandet. Mange gange forstår man slet ikke sammenhængen, mens andre gange giver det lidt mening. Han er en lærer der mumler meget og som er svær at forstå, så dette spiller også lidt ind. Men det er generelt at han snakker meget om kemi, i en grad, som ofte virker mere som kemiundervisning, frem for biologi


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. januar 2019 af Hydronium

Det er rigtig meget kemi i biologi, da man ikke kan forstå biologien uden også at forstå den kemi der ligger bag. Det kan være f.eks. røde blodlegmers evne til at optage ilt, eller grunden til at man ser algeopblomstring i mange danske søer om sommeren. For at forstå noget så simpel som hvorfor kroppen har brug for vand for at overleve er jo kemi. Derfor tror jeg bestemt ikke din lærer gør noget forkert :-)

Jeg vil jeg anbefale denne side som jeg selv har brugt i gymnasiet: http://www.frividen.dk/kernestof/


Skriv et svar til: Kemi i Biologiundervisningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.