Matematik

Hjælp mig

14. januar 2019 af Amalie8153 - Niveau: 8. klasse

Der er et spørgsmål der hedder: Vis, at Lines beregning af afstanden mellem B og C er rigtig.

Line har sat den til ca. 128. Lines hold har markeret et område, der har form som en retvinklet trekant. Holdet måler vinkel A til 21grader og længden af linjestykket Ac til 334 m.

Jeg ved det.. Det er sikkert ret nemt, men det ville være super med noget hjælp!?

tak på forhånd for at læse.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2019 af Oxedizor

Men, hvad går spørgsmålet ud på?


Svar #2
14. januar 2019 af Amalie8153

det er på en måde ikke et spørgsmål.. Man skal bare finde ud af med beregning om Line har regnet rigtigt.


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. januar 2019 af Oxedizor

sin(x)=\frac{BC}{AC}

Det vil sige sin(21)=\frac{BC}{334} det ved vi, det siger funktionen.

Det er BC vi gerne vil vide om Line har målt rigtigt, derfor 334sin(21)=BC.

Så kan vi tjekke, 334sin(21)=119,69489, dsv. Line har ikke målt rigtigt.

Dette virker også med hvis man fx gerne vil finde AC eller AB, så kan du bare bruge:

sin(x)=\frac{BC}{AC}, cos(x)=\frac{AB}{AC}. tan(x)=\frac{BC}{AC}

Husk vis lommeregneren ikke viser det rigtige resultat er det fordi den står på "Rad" ikke "Deg" det betyder man måler i 2pi, ikke 360o


Brugbart svar (2)

Svar #4
14. januar 2019 af ringstedLC

#3: Det vides ikke, hvad trekantens hjørner hedder. Hvis vinkel B er 90º fås:

\begin{align*} \sin(A) &= \frac{\left | BC \right |}{\left | AC \right |}\Updownarrow \\ \left | BC \right |&=\sin(21^{\circ})\cdot \left | AC \right | \\ &=119.7 \end{align*}

Men hvis vinkel C er 90º, hvilket er meget normalt, fås:

Dine generelle anvisninger for trigonometri i en retvinklet trekant er noget sludder.

Der gælder:

\begin{align*} \sin(A) &= \frac{a}{c}\;,\;\cos(A)=\frac{b}{c}\;,\;\tan(A)=\frac{a}{b} \;,\;\angle C=90^{\circ} \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #5
14. januar 2019 af Oxedizor

Det er rigtigt, jeg kom til at bytte rundt på funktionerne.

sin(x) = \frac{BC}{AB} cos = \frac{AC}{AB} tan = \frac{AC}{BC} håber jeg lavede det rigtigt denne gang :)


Svar #6
15. januar 2019 af Amalie8153

MANGE TAK FOR HJÆLPEN begge to i  har været en stor hjælp.


Skriv et svar til: Hjælp mig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.