Biologi

Metabolisme - citronsyrecyklus

16. januar 2019 af Mm98 - Niveau: Universitet/Videregående
Hej er der en klog sjæl der kan forklare mig dette? Jeg skal nemlig snart til eksamen uden hjælpemidler, og jeg vil gerne forstå denne figur helt korrekt.
Sådan som jeg kan forstå det er at fx det første makronæringsstof (kulhydrat) bliver omdannet til glukose, kan smides igennem citronsyrecyklussen, men hvad er “pyruvat”

(Jeg har vedhæftet et billede)

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2019 af AngelOneOne

Hej,

Glucose kan ikke indtræde direkte i citronsyrecyklussen (Krebs cyklus). Glucose omdannes til pyruvat i glycolysen, som kan omdannes til Acetyl-CoA og indtræde i cyklussen.

Pyrovat er et andet ord for pyrovinsyre.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. januar 2019 af AngelOneOne

Hej,

Prøv evt. at se dette indlæg, hvor jeg har lagt en lidt mere udspecificeret udgave af den tegning som vu har vedlagt dit spørgsmål: https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1871633

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Metabolisme - citronsyrecyklus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.