Matematik

Reducering hjælp

22. januar 2019 af jlj95 - Niveau: B-niveau

Jeg har her igen en reduceringsopgave som jeg har lidt svært ved at forstå hvordan jeg skal gå frem. Jeg kan ikke få det til at passe med facit. Jeg er har godt alle regler for reducering, men det driller lidt med hvordan jeg skal starte ud.  Er der en der hjælpe mig på vej:

(4a-8ab)/(2a)

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. januar 2019 af oppenede

Divider ind i parentes:
  4a/(2a) - 8ab/(2a)

Svar #2
22. januar 2019 af jlj95

#1 Jeg tror måske jeg er med nu så. Er det så sådan her? = (4a-8ab)/(2a) = 4a/(2a) - 8ab/(2a) = 2-4b?

Brugbart svar (1)

Svar #3
22. januar 2019 af AMelev

\frac{4a-8a\cdot b}{2a}
Forkort med 2a (husk at dividere begge led i tælleren).

Svar #4
22. januar 2019 af jlj95

Tak for hjælpen:)

Svar #5
22. januar 2019 af jlj95

Nu har jeg samme problem igen, hvordan bestemmer jeg hvordan jeg går frem. Jeg tror jeg forvirrer mig selv unødvendigt:

(x2+xy+y2)/(x2+xy)

Skal jeg så forkorte med x2 og xy? 

Brugbart svar (0)

Svar #6

\frac{x^2+x\cdot y+y^2}{x^2+x\cdot y}

Du kan ikke med fordel forkorte med hverken x2 eller x·y, da de ikke optræder i alle led i tæller og nævner. Hvis du forkorter med x2, får du \frac{1+\frac{ y}{x}+\frac{y^2}{x^2}}{1+\frac{y}{x}},  og med x·y får du \frac{\frac{ x}{y}+1+\frac{y}{x}}{\frac{ x}{y}+1}
Ingen af delene, bliver det just kønnere af.

Du kan faktisk ikke rigtig gøre noget ved denne, hvis den er, som du har skrevet her.

Hvis den derimod hedder \frac{x^2+2\cdot x\cdot y+y^2}{x^2+x\cdot y}, kan du bruge kvadratsætning i tælleren og sætte x uden for parentes i nævneren, og derefter kan du forkorte med (x + y)

Svar #7
22. januar 2019 af jlj95

Ja jeg skrev forkert. Når okay, så tror jeg at jeg er med. Sådan her så? = 

(x2+2xy+y2)/(x2xy)

(x+y)2/x(x+y)

(x+y)/(x) ?

Brugbart svar (2)

Svar #8

YES!

Svar #9
22. januar 2019 af jlj95

Tak! :)

Skriv et svar til: Reducering hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.